Discussie: De TAALGRENS
Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2014, 11:12   #16
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Ha,ha!
Veel middeleeuwse edellieden, ook de graven van Vlaanderen, spraken enkel Frans.
Uiteraard, velen van hen, het huis Dampierre bijvb. waren Franse edellieden.

Citaat:
Een ondraaglijke gedachte voor de nostalgici van het grote Dietsland...
1. Welneen, dat is gewoonweg een feitelijke werkelijkheid en ik zie niet in wat daaraan ondraaglijk is. Ik identificeer mij dan ook niet met de volksvreemde adel. Wel met wie opstond uit het volk en zich tegen die Fransgezinde adel én Frankrijk, de Francité, verzette: de vrijheidsstrijders tijdens de Frans-Vlaamse oorlog, de Kerels, de Arteveldes enz.... De vele tragische helden van het haast mythische graafschap. En d�*t als Brabander notabene.

2. Ik wees er reeds op dat groot-Diets een pleonasme is.

Of hoe in de docent mauste nog een puber schuilt die triomfantelijk haha uitroept bij het intrappen van een open deur.
Puberaal, inderdaad, want ge laat hier zien dat het uw enige bedoeling is mij op stang te jagen in de plaats van een zinvolle bijdrage te leveren aan een diskussie. Nou, j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Verder wijs ik op een oneigenlijk gebruik van francité ipv francophonie.
Francofonie wijst enkel op een wereldwijde taalverbondenheid van francofonen, hun taalaanhorigheid. (182 miljoen mensen)
Francité verwijst naar een culturele verbondenheid met de Franse beschaving, een liefde voor de Franse cultuur.
Dan moet ge mij eens uitleggen wat er dan wel oneigenlijk is aan mijn gebruik van het woord Francité.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2014 om 11:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden