Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Als ze het batterijprobleem oplossen, denk ik dat de e-car vertrokken is. Minder uitstoot en ook veel minder lawaai op de wegen.
|
Eens de "normale" auto (er zijn uitzonderingen) wat snelheid heeft (en warm=> diesel) komt het lawaai vooral van de banden (ondertussen ook geminderd), dus van het afrolgeluid, meestal door "slechte wegen". Het windgeruis (aerodynamica) is ook zeer fel verminderd.
Auto´s hebben steeds strengere geluidsnormen (naar buiten), ook het comfort spreekt voor zich (# geluid binnen # ).
Banden hebben ook labels voor geluid ondertussen.
Voor de veiligheid kan men de electrische auto een geluid doen maken als er kwetsbare weggebruikers in de buurt zijn ( bvb bebouwde kom)
EU richtlijnen geluid zijn inmiddels strenger geworden, sinds 1996 waren die normen onaangepast, wat niet wil zeggen dat de doorsneewagen niet algemeen stiller geworden is:
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/vrods_9444
Europa wil geluid van auto's beperken
23/12/2011
Als het voorstel goedgekeurd wordt door het Europees Parlement en de lidstaten, wordt het geluid in twee fases beperkt. In de eerste fase (twee jaar na de publicatie van de wettekst) moet het geluid met 1 dB naar beneden voor vrachtwagens en met 2 dB voor personenwagens, bestelwagens, bussen en autocars. De tweede fase (drie jaar na de publicatie) legt een bijkomende reductie van 2 dB op voor alle categorieen.
25 procent minder lawaai
Deze maatregelen lijken misschien niet zo ingrijpend, maar zullen de geluidshinder met 25 procent verminderen. De Europese Commissie kondigde ook een nieuwe testmethode aan die het geluid betrouwbaarder kan meten. Elektrische auto's zullen dan weer in optie verkrijgbaar moeten zijn met een systeem dat geluid produceert, zodat je hoort dat er een auto aankomt.
De geluidsnormen werden niet meer aangepast sinds 1996.
|
# Qua geluidsmeting binnen # bvb is een Tesla Model S ietsje luider - 2db net hoorbaar - als bvb een BMW 330 i, test ADAC bij 130 kmh.
Zelfs een kleine moderne benzine bvb VW Polo 1,2 TSI is bij 130 kmh (70 dB) maar ietsje luider (eigenlijk niet hoorbaar) als de Tesla Model S (ook bron ADAC).
Om een vb van wegbedekking te geven op het geluid iedereen kent "fluisterasfalt":
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeer_Open_Asfalt
Een extra voordeel van ZOA(B) is dat het geluidsabsorberend werkt: de vele holtes absorberen het rolgeluid van de banden van de voertuigen. De geluidreductie bij 120 km/h is ongeveer 4 dB(A) bij enkellaags ZOA(B) en 6 dB(A) bij TZOAB.[1]
|