Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2014, 22:08   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ze het batterijprobleem oplossen, denk ik dat de e-car vertrokken is. Minder uitstoot en ook veel minder lawaai op de wegen.
Eens de "normale" auto (er zijn uitzonderingen) wat snelheid heeft (en warm=> diesel) komt het lawaai vooral van de banden (ondertussen ook geminderd), dus van het afrolgeluid, meestal door "slechte wegen". Het windgeruis (aerodynamica) is ook zeer fel verminderd.
Auto´s hebben steeds strengere geluidsnormen (naar buiten), ook het comfort spreekt voor zich (# geluid binnen # ).
Banden hebben ook labels voor geluid ondertussen.


Voor de veiligheid kan men de electrische auto een geluid doen maken als er kwetsbare weggebruikers in de buurt zijn ( bvb bebouwde kom)

EU richtlijnen geluid zijn inmiddels strenger geworden, sinds 1996 waren die normen onaangepast, wat niet wil zeggen dat de doorsneewagen niet algemeen stiller geworden is:
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/vrods_9444

Europa wil geluid van auto's beperken

23/12/2011

Als het voorstel goedgekeurd wordt door het Europees Parlement en de lidstaten, wordt het geluid in twee fases beperkt. In de eerste fase (twee jaar na de publicatie van de wettekst) moet het geluid met 1 dB naar beneden voor vrachtwagens en met 2 dB voor personenwagens, bestelwagens, bussen en autocars. De tweede fase (drie jaar na de publicatie) legt een bijkomende reductie van 2 dB op voor alle categorieen.

25 procent minder lawaai

Deze maatregelen lijken misschien niet zo ingrijpend, maar zullen de geluidshinder met 25 procent verminderen. De Europese Commissie kondigde ook een nieuwe testmethode aan die het geluid betrouwbaarder kan meten. Elektrische auto's zullen dan weer in optie verkrijgbaar moeten zijn met een systeem dat geluid produceert, zodat je hoort dat er een auto aankomt.

De geluidsnormen werden niet meer aangepast sinds 1996.
# Qua geluidsmeting binnen # bvb is een Tesla Model S ietsje luider - 2db net hoorbaar - als bvb een BMW 330 i, test ADAC bij 130 kmh.
Citaat:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...erformance.pdf
Tesla_Model_S_Performance
Innengeräusch 130km/h 69,0 dB(A)
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...Steptronic.pdf
BMW_330i_Coupe_Steptronic
Innengeräusch 130km/h 67dB(A)
Zelfs een kleine moderne benzine bvb VW Polo 1,2 TSI is bij 130 kmh (70 dB) maar ietsje luider (eigenlijk niet hoorbaar) als de Tesla Model S (ook bron ADAC).
Citaat:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...DSG_7_Gang.pdf
VW_Polo_1,2_TSI_Highline
Innengeräusch 130km/h 70dB(A)
Om een vb van wegbedekking te geven op het geluid iedereen kent "fluisterasfalt":
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeer_Open_Asfalt

Een extra voordeel van ZOA(B) is dat het geluidsabsorberend werkt: de vele holtes absorberen het rolgeluid van de banden van de voertuigen. De geluidreductie bij 120 km/h is ongeveer 4 dB(A) bij enkellaags ZOA(B) en 6 dB(A) bij TZOAB.[1]
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2014 om 22:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden