Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
Het is ronduit belachelijk om steeds cijfers te gebruiken die afhankelijk zijn van toevalligheden. Het is best amusant om dat al die verschillende diensten te zien vechten om de eer en de pluimen op hun hoed te steken.
|
Alle diensten (federale en lokale politie) sturen hun PV-s naar het Parket, het Parket stuurt alles naar FOD economie die de uiteindelijke officiële statistieken weergeeft, enkel die tellen. Ook de dodelijke gewonden na 30 dagen van de ziekenhuizen komen daar terecht. Hier vind je alles:
De media zou enkel deze statistieken mogen gebruiken. Maar omdat dit te lang duurt (soms één jaar) heeft de BIVV een maandelijkse verkeersbarometer verkeersveiligheid ingericht, met jaartotalen na elke maand, waar de cijfers van de Politiediensten ook binnenkomen, maar enkel de doden terplaatse.
alle jaartotalen vind je hier:
Citaat:
http://bivv.be/nl/pers/verkeersveiligheids-barometer
De verkeersveiligheidsbarometer komt tot stand dankzij een snelle overdracht van enkele door de politie verzamelde gegevens (afkomstig van de processen-verbaal van de ongevallen). In afwachting van de jaarlijkse publicatie van de officiële en definitieve cijfers, biedt deze barometer een eerste overzicht van de recentste evolutie van het aantal letselongevallen en slachtoffers op onze Belgische wegen.
De barometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal letselongevallen en slachtoffers die zich sinds het begin van het meest recente jaar hebben voorgedaan. Deze publicatie is bijgevolg een onmisbaar instrument om snelle en gerichte bijsturingen van het nationale en regionale verkeersveiligheidsbeleid mogelijk te maken.
|
Deze "verkeersbarometer" is dus een snelle voorlopige statistiek, maar in de regel ook voldoende nauwkeurig. De dodelijke gewonden na 30 dagen maken in de regel 10 á 15 % uit van het aantal doden +30 dagen van de uiteindelijke statistiek van FOD economie. BIVV geeft ook
die schatting weer in zijn barometer 2013.
Citaat:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...0-%20NL(1).pdf
Tabel 1 Evolutie tussen 2012 en 2013 van het aantal geregistreerde letselongevallen en slachtoffers, België
2012 2013 Evolutie 2012-2013 # Evolutie 2012-2013 %
Letselongevallen 44359 41471 -2888 -6,5%
Totaal slachtoffers 57123 53812 -3311 -5,8%
Doden ter plaatse 672 628 -44 -6,5%
Gewonden 56451 53184 -3267 -5,8%
Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV
─ Een totaal aantal doden 30 dagen (doden ter plaatse + dodelijk gewonden) geschat op 720 voor 2013.
|
Citaat:
Eén van de spelers die effectief wat bijbrengen aan het dalen van de verkeersslachtoffers zijn de auto-constructeurs. Zet maar even een huidige wagen en een oud exemplaar naast elkaar.
|
Idd, als het gedrag van de inzittenden dat ook gebruikt, bvb als niemand zich aangordelt helpt die ganse passieve veiligheid niet meer veel.
Citaat:
Het her-aanleggen van zwarte punten is dat weer iets positiefs dat we te danken hebben aan de overheid - maar - op hetzelfde moment lokken ze een hoop fietsers naar de openbare weg waar geen geen mens veilig op de fiets op zijn werk geraakt.
En ik kan nu cijfers aanhalen en zeggen....
|
De weg(wan)beheerder heeft heel zeker een groot aandeel in de slechte cijfers van België. Vele kemels stonden vandaag nog in de krant. (fietspaden die oversteekplaatsen moesten zijn enz... door verkeerde markeringen, men houdt het niet voor mogelijk)
Met als grootste slachtoffers de kwetsbare weggebruikers. Ik denk daar ook vooral aan de # onveilige rotondes die zelfs officieel als zwart punt verklaard werden omwille van de vele doden (onder de tweewielers op het aanliggend fietspad), de meeste van die rotondes moeten nu aangepast zijn (fietsers uit de voorrang of duurdere oplossingen) ... hoop ik.
#
Citaat:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteu...tion?id=480239
De heer Pieter Huybrechts:
Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, mijnheer de minister, geachte leden, Vlaanderen telt heel wat rotondes. Op gewest- en provinciewegen zijn dat er momenteel ongeveer 380. Op alle wegen samen in Vlaanderen moeten het er zo'n 1700 zijn.
Niemand zal betwisten dat rotondes de veiligheid ten goede komen. Dat komt vooral omdat rotondes de verkeerssnelheid drastisch doen dalen, zo drastisch zelfs dat tijdens de piekuren aan talrijke rotondes ellenlange files ontstaan. In mijn streek, de streek van Herentals, zijn wat men in de volksmond de Worst van Wellens en de Darmen in Geel noemt, heel berucht hierdoor.
Veiliger voor de automobilist, dat wel, maar vele fietsers en voetgangers voelen zich helemaal niet zo veilig bij het passeren van een rotonde. Daar stond destijds niemand bij stil. Niemand deed hier onderzoek naar, tot het in 2001 opgerichte Steunpunt Verkeersveiligheid een onderzoek uitvoerde op 95 rotondes op de gewestwegen in Vlaanderen. De resultaten bevestigden dat de rotondes het aantal ongevallen met letsel doen dalen. In Nederland was men in 1993 ook al tot deze conclusie gekomen. Volgens de studie van het steunpunt zouden rotondes algemeen genomen leiden tot 34 percent minder verkeersongevallen met lichamelijk letsel, in vergelijking met de situatie voor de aanleg van de rotonde. Het nadeel zijn de ellenlange files tijdens de spitsuren, die uiteraard ook hun gevolgen hebben voor milieu en economie. Dat is echter een ander verhaal.
Uit het onderzoek is echter ook gebleken dat rotondes voor fietsers helemaal niet zo veilig zijn. Het aantal ongevallen met fietsers stijgt na de aanleg van een rotonde gemiddeld met 29 percent. Voor de zwaarste ongevallen, met doden en zwaargewonden, bedraagt de stijging zelfs bijna 50 percent.
Naargelang de rotonde binnen of buiten de bebouwde kom ligt, is het effect voor de fietsers verschillend. De stijging van het aantal ongevallen met fietsers doet zich immers vrijwel uitsluitend voor op rotondes binnen de bebouwde kom. Daar stijgt het aantal ongevallen met doden en zwaargewonden met zowat 80 percent.
De belangrijkste oorzaak van het feit dat rotondes minder veilig zijn voor fietsers, is de beruchte dode hoek. Vooral bij wagens en vrachtwagens die de rotonde verlaten, kan dat tot aanrijdingen leiden. De meestal door plaatsgebrek veel te kleine Vlaamse rotondes hebben dikwijls veel aftakkingen kort na elkaar. Bovendien moet de automobilist op de rotondes, zeker die met meerdere rijstroken, meerdere wagens in het oog houden en wordt hij er overstelpt met signalen uit alle richtingen tegelijk. Daar zijn de fietsers de eerste slachtoffers van.
Logischerwijs zijn rotondes met een gescheiden fietspad veiliger dan rotondes waarop de fietser de weg moet delen met de automobilisten. Een oplossing bestaat in de aanleg van fietstunnels en fietsbruggen, waardoor het fietspad geen wegen meer kruist. De aanleg van twee rotondes op de E34 in Gierle is daar een mooi voorbeeld van.
Een andere verklaring waarom rotondes minder veilig zijn voor fietsers, is de verwarring over de voorrangsregels. De ene keer heeft de fietser voorrang, de andere keer niet. Mijnheer de minister, het is duidelijk dat bij de aanleg van rotondes veel meer aandacht moet gaan naar de veiligheid van de fietsers. Waarom is er nagelaten de verkeersveiligheid op rotondes voor de verschillende weggebruikers te bestuderen alvorens over te gaan tot de aanleg? Is het trouwens nodig op elke plaats waar twee wegen elkaar kruisen een rotonde aan te leggen? Op de meeste plaatsen is er daar niet eens voldoende ruimte voor en worden vrachtwagenchauffeurs gedwongen gevaarlijke manoeuvres uit te voeren.
|
ook: