Los bericht bekijken
Oud 11 oktober 2004, 07:36   #89
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik heb precies toch een ander debat gezien dan de meesten hier, of zou het gewoon een kwestie van perceptie zijn?

waarom een quota verplicht opleggen, als de vrt-radio's uit zichzelf al minstens 20% (soms zelfs 25-30%) belgische/nederlandstalige muziek draaien? ikzelf luister bijna uitsluitend naar stubru, en daar spelen ze heel wat groepen van eigen bodem: deus, satellite city, sioen, zornik, ozark henry, zita zwoon, soulwax, buscemi, arsenal, hooverphonic, tom van helsen, arid, a brand, silverene, ultrasonic, arno, stijn, janez detd, magnus, daan, admiral freebee, millionaire, mintztkov luna, mauro...

groepen die in het nederlands zingen zijn er heel wat minder: gorki, 't hof van commerce, de mens, monza, spinvis (nl), raymond van het groenewoud,... de reden voor de ondervertegenwoordiging van nederlandstalige muziek is hier al gezegd, er wordt nog amper in het nederlands gezongen. daar kunnen politici niks aan doen.

verder is er elke zondagavond een programma volledig gewijd aan muziek van bij ons, brussel vlaams genaamd, een zeer goed programma.

ook op het commerciele vlak worden er genoeg 'talenten' van eigen bodem gedraaid: milc inc, silver, kate ryan, k3, natalia en weet ik wie nog.

de belgische muziekscene leeft, en als er een publiek voor is, wordt het gedraaid op de radio, kijk maar naar clouseau of wim soutaer (idool). hermans kwam echter klagen omdat de jo vally's en de bart kaëlls ni meer gedraaid worden. maar moeten we daar een nieuwe zender voor oprichten?! van mij mogen die gerust een uurke een uitzending op de vrt krijgen, maar een hele zender lijkt me serieus overdreven!
Yup. En inderdaad: als er een publiek voor is. Als er inderdaad een publiek zou zijn voor een volledig Vlaamse muziekzender, dan zou die allang opgestart zijn. Zulk onbenut potentieel zou immers een gat in de markt zijn, met alle financiële voordelen vandien voor diegene die erop springt. Donna heeft destijds de kans gehad, en meer recentelijk ook zenders als 4FM en Q-Music. Zij gingen er echter niet voor...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden