Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie
Ach, het Spaanse rijk was een grootmacht in verval, dat is de hele reden dat ze de noordelijke Nederlanden niet kon behouden. Had Spanje nog genoeg financiele middelen gehad dan had het door kunnen zetten na de verovering van Breda in 1624, en dan had het waarschijnlijk de Noordelijke Nederlanden wel klein kunnen krijgen. Maar de opstand in de Nederlanden is slechts een stukje in de puzzel, aan alle kanten scheurde het Spaanse rijk uit elkaar.
|
Maar, en dat is mij punt: wat indien de opstand niet had plaatsgevonden; had Lowie dan met meer of minder van de Nederlanden aan de haal kunnen gaan. Spanje had namelijk véél sterker geweest omdat de Nederlandse Republiek toch veel heeft bijgedragen aan de uitputting van Spanje.
Zo een beetje als de twee honden die vechten om een been en de derde die ermeen heen gaat.
Citaat:
Wat Louis betreft, die had een grote hekel aan een zekere Willem. Deze Willem heeft Louis aardig dwars gezeten, en de Republiek voor de ondergang gered. Helaas heeft deze Willem er ook voor gezorgd dat op de lange termijn Engeland ons in zou halen. Maar ja, we zullen het hem maar vergeven.
|
En hoe heeft hij voor dat laatste gezorgd ?
Citaat:
Het spijt me zeer, maar ik ben onbekend met dit Dietsland. Mijn vaderland, Nederland, is echter wel ontstaan door de opstand. En zo is het nu eenmaal.
|
Laten we het dan de Nederlanden noemen. En d�*t vaderland is wel in tweeën gereten door de opstand...
En dat notabene in het geopolitieke voordeel van de eeuwenoude aartsvijand: Frankrijk en de Francite.
Wat gij zegt is zoals een Westduitser die zou gezegd dat zijn vaderland West-Duitsland zou zijn....
Citaat:
Persoonlijk vind ik de grootste tragedie dat wij van een republiek een koninkrijk zijn geworden.
|
IK heb daarover nog geen gegronde mening. Maar ik heb vaag de indruk dat de Oranjes toch wel hardliners waren als het op verzet en aktie tegen Frankrijk aankwam en dat hun opponenten, de Staten, met hun kruideniersmentaliteit niet zo ondernemend waren. Het mocht niet te veel kosten en als Holland en de handel gevrijwaard bleven wat het al goed.
Of zie ik dat verkeerd?