Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94
Jip, overduidelijk op het verkeerde paard gegokt...
Maar ondertussen schiet de single van Stromae wel in alle Vlaamse hitlijsten pijlsnel omhoog. Vandaag van 4 naar 2 in de Afrekening op Studio Brussel (lijst gekozen op basis van de luisteraars), van 22 naar 6 in de Vlaamse Ultratop 50. Daarnaast staat het album waar dit nummer uitkomt, al 31 weken in de Vlaamse Album top 200, waarvan 17 weken op 1; 9 weken op 2; 3 weken op 3 en 2 weken op 4. Niet dat ik zo oppervlakkig ben om te denken dat dat te maken heeft met het feit dat de KBVB dat als hymne heeft gekozen. Maar het zegt wél iets over hoe de doorsnee Vlaming over Stromae en zijn muziek denkt. Tot spijt van elke triestige vlaams-nationalist die het benijdt.
|
Welneen, waarom zou ons dat als Vlaamsgezinden moeten spijten of zouden we hem dat succes benijden? In Vlaanderen staan we open voor heel veel soorten muziek alsook de taal waarin die gebracht wordt. Ik zie geen probleem. Zelf heb ik ook heel uitgebreide muzikale smaak, waarin heel veel talen voorkomen.
Alleen, daar draait het nu eenmaal niet om. Wel om een lied dat zogezegd moet staan voor de Belgische nationale ploeg, voor België dus. België is geen Franstalig land; het is een meertalig land. Bijgevolg lijkt het mij maar normaal dat die meertaligheid zich ook weerspiegelt in zo'n lied.