Oorspronkelijk geplaatst door Serafijn
Wat de enquête betreft, kan ik me als jongere wel in de resultaten vinden.
Jongeren zijn over het algemeen idealistisch ingesteld, zoals het eigenlijk ook hoort. Later resulteert dat idealisme meestal in het gekende realisme van de 30+ bevolking. Ik neem maar eens het voorbeeld van m'n oom: in z'n jonge jaren een oproerkraaier, met allerlei ideeën tegen kapitalisme en het grote geld, nu is hij een handelaar die geld verdient dankzij datzelfde kapitalisme. Onder meer door de multiculturele samenleving raken veel jongeren hun idealisme sneller kwijt dan in gewone omstandigheden zou gebeurd zijn.
De meeste kinderen zien bijvoorbeeld geen verschil tussen een zwart en een wit kindje in de kleuterklas. Toen ik nog in de kleuterklas zat zaten er veel minder anders-gekleurde kindjes in m'n klas maar ik merkte dat niet eens op, een speelkameraadje is een speelkameraadje, toch?
Wat echter de situatie verandert is het vaak rare gedrag van die buitenlandse kindjes. Niet zelden kunnen ze geen woord Nederlands, wat communicatie al moeilijk maakt (en samenspelen dus ook), vooral Noord-Afrikaanse kindjes zijn vaak ongemanierd en hebben geen respect voor de andere kinderen en voor bvb. vrouwen. Ik zelf heb altijd geleerd om respect te hebben voor iedereen, en daar sta je dan wel eventjes te kijken als je andere het anders ziet doen.
En is dat omdat ze Noord-Afrikaans zijn en lichtbruin gekleurd zijn? Natuurlijk niet! Het heeft alles met mentaliteit en cultuur te maken. De enquête toont ook aan dat het draait om de cultuur(beleving) en niet om de mensen zelf. Niet die buitenlandse mensen zijn een bedreiging, wel hun cultuur die vaak haaks staat op de onze.
Nog een opvallende evolutie die ik meemaakte in de lagere school was de eeuwige schrik voor racisme en discriminatie. Als een Belgische en een Marokkaanse jongen met elkaar vochten (wat kinderen soms doen), dan maakte het niet uit wie schuldig was, de Marokkaanse jongens werden nooit gestraft, omdat de school schrik had om racisme verweten te krijgen. Dat is niet enkel op school zo, maar ook gewoon in het algemeen in onze samenleving. Enerzijds zeggen: "je mag geen onderscheid maken!", maar juist door nooit maar dan ook nooit de schuld op hen te willen schuiven, want dat is "racisme", zorg je er juist voor dat er steeds minder integratie is, en de verschillen groter en niet kleiner worden.
De eerste immigranten in België gedroegen zich over het algemeen voorbeeldig, echter met elke generatie die erbij komt wordt dat minder. Hoe kan het in hemelsnaam dat een kind van de 3de generatie buitenlanders géén Nederlands of Frans spreekt?!
Terwijl ik als 17-jarige perfect om kan met m'n Marokkaanse buurman van 58 die hier al 20 jaar woont, perfect Nederlands spreekt en vaak bij ons op bezoek komt, ga ik quasi nooit meer om met leeftijdsgenoten van buitenlandse origine. Die spreken vaak géén Nederlands (we wonen wel in Leuven maar goed?), gaan bij de minste terechtwijzing op hun achterste poten staan en roepen dan in koor: "He, vuile racist!". (Zoveel Nederlands kennen ze dan weer wel). Verder hebben ze vaak géén respect voor de meisjes van m'n leeftijd, integendeel. Een kort rokje in de zomer is al genoeg reden om hen slet, hoer en dergelijke na te roepen.
Dat is natuurlijk niet bij allem�*�*l het geval, maar helaas wel bij de meerderheid. Er is zéker discriminatie naar buitenlandse jongeren en mensen in het algemeen toe, maar omgekeerd evenzeer. Ik zag m'n vakantiejob in rook op gaan toen bleek dat ze hun quota aan buitenlandse jongeren nog niet bereikt hadden. Dat is toch ook discriminatie lijkt me?
Het verbaast me dus niet dat veel mensen dat soort 'cultuur' als bedreigend zien, wat dat is het ook. Cultuur staat hier trouwens niet per definitie rechtstreeks in verband met hun geloof - de Islam - want er zijn genoeg moslims die zich mooi aangepast hebben aan onze cultuur, niet door atheïst te worden maar wel door zich te schikken naar hoe het hier aan toe gaat. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de landstaal, of meerdere landstalen leren, omgaan met Belgen, gelijkheid man-vrouw respecteren enzovoort.
Dat gezegd zijnde ben ik er van overtuigd dat het allemaal wel recht te trekken is, maar het wordt eens tijd dat iedereen inziet dat er wel degelijk een probleem is en dat dat niet zomaar onder de mat geschoven mag worden, zoals veel politici van bvb SPA/PS, Groen ed graag doen.
|