Binnenkort supermarkten zonder kassiersters?di 12/10/04 - Zullen er binnenkort nog kassiersters zitten aan de kassa's van de supermarkt? Als het van Carrefour afhangt mogelijk niet, want de supermarktketen begint met een experiment dat kassiersters overbodig maakt.

Supermarktketen begint met een experiment.

(foto Belga)

Klanten kunnen er voortaan hun producten niet alleen zelf scannen, zoals nu al bestaat, maar ook zelf afrekenen. Sinds 7 september mogen de klanten van de super GB in Etterbeek aan de kassa alles zelf doen: zelf hun producten inscannen en nadien ook zelf alles afrekenen.
Een ingenieus controlesysteem zorgt ervoor dat ze niet kunnen sjoemelen, want de computer houdt ook rekening met het gewicht van de producten. Het is dus onmogelijk om bijvoorbeeld een pot confituur in te scannen, maar een fles champagne op de band te zetten.
Maar voor de werkgelegenheid lijkt het nieuwe systeem minder goed, want voor vier zelfscan-kassa's is er maar één kassierster die een oogje in het zeil houdt.
Toch beklemtoont GB dat het niet de bedoeling is om te besparen op het personeel. Het is alleen om het de klanten gemakkelijker te maken. Al vindt niet iedereen die zelfbediening zo leuk.
Bron :
http://vrtnieuws.telenet-media.be/ni...our/index.html
Waar gaat dat heen, waar gaat dat heen.
In internationaal staat nog een artikel over een Nederlandse keten die haar kassiersters boven de 23 jaar ontslaan wil wegens te duur.
Het hoeft natuurlijk niet als in de angelsaksiche landen waar er twee extra kassiersters je waren in een plastiek zakje duwen maar dit gaat toch te ver.
Op die manier komen al de laag geschoolde mensen in de miserie, ... drugs, ... en we hebben de klok weer honderd jaar terug gedraaid.
Ik blijf erbij ik ben pacifist maar als dit blijft duren, als het is op wat het lijkt dan is er geen andere mogelijkheid dan geweld om de hogere kaders op andere gedachten te brengen. Net zoals ik gratis en voor niks in de sportclub op hun kinderen let hebben zij de verantwoordelijkheid te zorgen dat er jobs zijn voor laaggeschoolden. En anders zullen ze het binnenkort aan den lijve mogen ondervinden.