Los bericht bekijken
Oud 15 april 2014, 20:50   #13
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RubberBullet Bekijk bericht
Ik heb het hier hoegenaamd niet over meer belastingen. Maar zoals gewoonlijk op dit forum zijn er weinig mensen die nuchter naar de dingen proberen te kijken. Waarom moet mijn loon belast worden en moet ik grondbelastingen betalen, terwijl inkomsten (geen bezit van) uit kapitaal vaak niet belast worden.
Een manager die een bedrijf runt, betaald veel meer belastingen op zijn loon dan iemand die van de opbrengsten van zijn kapitaal leeft. Terwijl de eerste actief bijdraagt tot de welvaart van onze samenleving. Is dit logisch?
Ik denk dat u niet nuchter naar de zaken kijkt.

Stel we verdienen allebei 1000 per jaar netto aan loon.

Ik soupeer alles op, u bent zeer spaarzaam en slaagt erin elk jaar 500 opzij te zetten.

Na 10 jaar hebt u 5000 kapitaal bijeengespaard - waarmee u in aandelen belegd en jaarlijks een rendement van 500 weet te behalen om zo een comfortabeler leven te leiden dan ik kan.

Wat wil u nu zeggen? Dat het 'rechtvaardig' zou zijn om van dat rendement van u nog eens de helft opnieuw te gaan wegbelasten? (Om het dan bvb aan mij te gaan geven - want ik heb helaas geen 'kapitaal'?)