Los bericht bekijken
Oud 16 april 2014, 12:31   #9
Rob Lemeire
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ondertussen worden de zeeën leeggevist, worden meer en meer dieren met uitsterven bedreigd, ... maar uw kop in het zand steken is inderdaad gemakkelijker. Op die manier kan iedereen lekker verder doen zoals hij bezig is en moet er vooral niets veranderen, de droom van velen die verslingerd zijn aan hun luxueuze levensstijl.
Ik heb niet beweerd dat er geen milieuproblemen bestaan. Maar dat een luxueuze levensstijl daar de reden van is, dat is een fabeltje (met maar een kleine kern van waarheid) dat de groenen ons willen doen geloven. Het is de manier van produceren dat aangepakt moet worden, niet het produceren op zich - en dat gebeurt al, is heel goed mogelijk, alleen niet altijd toegepast.

Dat wil niet zeggen dat ik aanhanger ben van een zeer luxueuze levensstijl, deze trekt de aandacht van de werkelijk belangrijke elementen van het leven namelijk weg.

Ook is het natuurlijk moeilijker om milieu-effecten binnen de perken te houden door heel veel te produceren - dit kunnen we wonderwel de baas, en daar zijn cijfers over (zie mijn referenties). De hoofdproblemen voor het milieu liggen ergens anders. Bv in Europa zien we terug grote wilde dieren, een verhoging van de oppervlakte wilde bossen en meer en meer propere rivieren. Het zijn landen zonder staatsstructuren, of met een op vele vlakken falende staat, waar de ergste milieuproblemen te vinden zijn. Hierbij komen dan nog eens structuren zoals de EU die via een overreglementering net het omgekeerde veroorzaken dan ze willen bekomen, zoals de problematiek van de visbestanden in Europese wateren. Allemaal problemen tot zeer erge problemen, deze zijn echter veeleer organisatorisch meer dan technologisch.

Neem nu het visbestand: overbevissing zorgt ervoor dat de problemen voor het volgende jaar zijn (plots geen of veel minder visvangst). Overbevissing is dus duidelijk tegen de lange termijn commerciële belangen van de vissers. Hier zijn dus organisatorische oplossingen mogelijk, dat tegelijk goed is voor de visser als goed voor de vis.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden