Los bericht bekijken
Oud 25 april 2014, 00:22   #8
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
dat zal wellicht veranderen.
wie 45 % van de stemmen haalt, krijgt bijna zeker de meerderheid van de zetels.

momenteel staat NVA op 33 %, VB op 11%. dat is samen 44 % en nipt bij een meerderheid aan zetels.

deze score zorgt ervoor dat er geen Vlaamse regering zou kunnen zonder NVA.
Concreet, als NVA en VB samen de meerderheid van zetels hebben. Dan ligt NVA mooi in het midden van het bed. Want VB heeft een cordon.
Als ge ALLEEN 45% haalt, dan haalt ge wss een meerderheid. Als dat verdeeld is over twee partijen, is dat verre van zeker.

N-VA en VB zitten op basis van de huidige peilingen nog ver van een meerderheid. Ze hoeven ook niet de meerderheid van de zetels (in het Vlaams Parlement) te hebben. De traditionele partijen plus Groen mogen er gewoon maximum 62 hebben. Dat wordt echter moeilijk. Daarom dat ik bvb. PVDA een goede score toewens. Een zetel voor PVDA is evenveel waard voor N-VA als een zetel voor N-VA zelf. Divide et impera.

Citaat:
En u weet hoe dat gaat, dan kan het opvrijen beginnen.

Ik denk dat het kakken op NVA door CDV en OVLD wel eens deze week zou kunnen stoppen.

Want met NVA in de Vlaamse regering zitten , kan wel eens een extra steun beteken van NVA voor de federale premier kandidaat van hun partnerpartij
CD&V en Open Vld zijn zeker dat ze in de nieuwe federale regering zullen zitten (als u me niet gelooft: geef eens een realistische coalitie zonder die twee). CD&V is bovendien zeker dat ze in de Vlaamse regering zullen zitten. Ik zou er dus niet op rekenen dat het 'kakken' op de N-VA van die twee partijen snel zal stoppen. Het is vechten op leven en dood tot 25 mei.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline