Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome
Het probleem blijft de leeftijd , het zijn vooral bejaarden die dat kopen .
Vroeger maakte je een bocht rond een bejaarde , risico op een val en je stak rechtsaf .
Nu weet je het niet of ze rijden 5-15 km , dan plots versnellen ze naar 25 .
Hen de pas afsnijden is levensgevaarlijk voor allebei .
En het risico op breuken dan , vergelijk het met motards , 11 keer meer risico op een dodelijk ongeval dan wagenbestuurders , bejaarden die vallen aan 25 per uur nemen risico's .
|
Verwondingen door het vallen kan men oplossen door de ondergrond (vooral in bochten) wat malser te maken.
Zo kan men gebruik maken van bv. luchtkussentjes waar je redelijk zacht op kan vallen. De iets rijkere gemeentes (ik denk dan aan Knokke en Brasschaat) kunnen zulke malse valbochten laten maken met een laagje satijn of zijde, al dan niet met mooie klassieke patroontjes.
Voor fietsroutes in een meer natuurlijke omgeving zou ik eerder opteren voor valbochten gemaakt van jute, gevuld met afgedankte kleding aaneengeknoopt met biologisch afbreekbaar henneptouw. Uiteraard zal men op zulke plaatsen rekening moeten houden met overstekende konijnen, daar zal men de chiro of de scouts bruggen moeten laten bouwen. Konijnenbruggen zijn ook biologisch afbreekbaar en kunnen toch nog onderhouden worden door de lokale werklozen.
Op plaatsen waar meer sportieve fietsers passeren kan men gebruik maken van oude trampolines (eventueel ophalen bij de containerparken) op die manier zal fietsen voor sommigen een extreme sport worden, iets dat vooral de jeugd terug naar de fiets zal lokken. Wat op zich dan weer zal leiden naar minder autoverkeer en dus minder files. Kunstvallen met meerdere "bumps" zal één van de komende jaren nog wel verschijnen op de olympische spelen als demonstratiesport.