Los bericht bekijken
Oud 28 april 2014, 13:19   #33562
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Bach, het is een pot nat. Volksverlakkerij.

Ik keek onlangs een schitterende vernietiging van de monarchie door de enige republikein die getolereerd wordt op TV voetbalcomentator Johan Derksen:
Wilfred René: "hoe vindt jij dat ie het tot nu toe doet, die Willem Alexander?

Johan D: "What doet ie dan?"
Schitterende stilte gevolgd door een spontane lach... ondanks dat iedereen in de studio (buiten Johan D) koningsgezind was of in iedere geval onranjgekleurd.

Maar ik vond zijn betoog tegen Maxima nog beter:
"het is toch te gek voor woorden dat een meisje uit Argentinië die niets met Nederland heeft, kreeg toevallig verkering met zo'n "prins" - en die wordt dan koningin, en moet ik zomaar koningin tegen zeggen. Lachwekkend!"
http://www.youtube.com/watch?v=WvNBGhClOiA#t=83
Valt mee hoor, Wilders krijgt flink wat zendtijd op TV.
Een jaar of tien geleden viel dat nog niet mee, zelfs in - Limburg - viel niet aan te komen met kritiek op de Oranjes

Quote: Bart Jan Spruyt, historicus en conservatief denker: "Toen Pim Fortuyn net had aangekondigd dat hij de politiek inging, werd hij in het hele land snel populair. Tijdens een spreekbeurt in Limburg wachtte hem een onaangename verrassing. Zijn potentiële kiezers waren verontwaardigd over zijn republikanisme - hij had weer eens herhaald dat hij voor een strikt ceremonieel koningshuis was. Maar toen hij merkte hoe moeilijk dat bij het volk lag, zei hij iets in de trant van: 'Nou ja, als jullie het niet willen, dan zal ik er geen punt van maken.'

"Met andere woorden: tien jaar geleden kon een populistische politicus op de rechtervleugel zich nog niet kritisch uitlaten over het Koninklijk Huis. Anno nu doet Wilders dit met de regelmaat van de klok, zonder dat dit hem kiezers kost."
http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filos...populist.dhtml

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 april 2014 om 13:19.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden