Los bericht bekijken
Oud 30 april 2014, 10:44   #306
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben bloedserieus. De echte levensnoodzakelijke dingen zijn:
- verwarming en bescherming tegen regen en kou
- eten (water en brood)
- elementaire medische verzorging.

DAT zijn de dingen die als men ze aan iemand geeft, beletten dat iemand in een "beschaafd land" direct sterft aan "armoede". En in veel arme streken van de wereld zou dat al heel wat zijn. Al de rest is meer dan het strikt levensnoodzakelijke, en ik voel mij niet geroepen om dat te geven aan iemand die daar niet productief voor is. Maar ik wil wel beletten dat iemand letterlijk omkomt van honger en kou. Maar daar stopt mijn aanvaarden van "gedwongen solidariteit".
Weet je, zo'n 50 jaar geleden, ik was toen nog een snotneus die aan moedersrok hing, waren er ook armen.

Men had toen ook diensten die deze arme ondersteunde.
Die instelling noemde toen commissie van den openbare onderstand.

Deze instelling had zelfs de bevoegdheid om iemand zelf tewerk te stellen in een openbare instelling.
Maar ook bij instellingen die werkte met subsidies, zoals de kerkfabrieken.
Die instelling had zelfs het recht om in scholen de niet verkochte maaltijden op te eisen en aan de hulpbehoevende uit te delen.

Landlopers die werden opgepakt belandde zonder enige discussie in de kolonie in Wortel of Merksplas en werden daar te werkgesteld tegen een normale verloning.
Deze twee instellingen van justitie brachten een groot deel van het voedsel voor de gevangenissen op en verkochten de overschot op de veiligen en aan bedrijven tegen de marktprijs.

Onder druk van de sossen is de commissie van den openbare onderstand hervormd tot het ocmw en zijn tal van bevoegdheden ontnomen.

De landloperskolonies zijn omgevormd tot strafinstellingen, de gronden verkocht of omgedoopd tot natuurgebieden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden