Los bericht bekijken
Oud 30 april 2014, 12:25   #324
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Mja ze spreken er altijd wel over dat iedereen zogezegd gelijke kansen heeft om rijk te worden maar dat is niet zo. Dat fabeltje van heel hard werken en dan word je rijk gaat niet op.
Dat is ook waar. Dat is eerder het fabeltje van de rechterkant van politieke toneel. De waarheid is dat mensen niet gelijk zijn, omdat ze niks anders zijn dan het product van hun "erfenis", zowel op genetisch als economisch en sociaal-cultureel vlak. Ongelijkheid is fundamenteel. Gelijkheid of zelfs maar "gelijkheid van kansen" (wat dus wil zeggen dat je ongelijkheid hebt, maar het niet kon weten) is de dikste zever die ooit is bedacht. Maar er is geen enkele reden waarom zij die voordelen hebben op die erfelijke basis, die zouden moeten delen met zij die relatief benadeeld zijn. Zij die die voordelen hebben, zijn niet *verantwoordelijk* voor die die relatief minder begoed zijn, en zijn niet verantwoordelijk voor hun bestaan. Als die anderen per se willen bestaan, hebben ze niets te eisen want ze hebben niks te maken met die van wie ze willen eisen. De enige gelijkheid die zin heeft is de gelijkheid ten opzichte van de wet.

Men kan niet eisen om gelijke gezondheid te hebben, gelijke intelligentie, gelijke vaardigheden, gelijke fysieke aantrekkelijkheid, gelijk geluk bij de loterij, gelijk aantal levensjaren, gelijk plezier in het leven, gelijke voornaam, gelijke geboorteplaats, gelijke liefde van zijn ouders, gelijke affiniteit voor de onderwezen vakken, gelijke vragen op het examen, gelijke kans op lekke band, gelijke economische welstand, gelijk lichaamsgewicht, gelijke bloedgroep, .... Gelijkheid is een onmogelijke illusie. Forget it.

Mensen die het toevallig beter hebben, gaan aframmelen om mensen die het niet goed hebben het wat beter te maken, daar zit een strikte limiet op vind ik.
Natuurlijk, dat men op VRIJWILLIGE BASIS zijn naaste wil helpen is goed. Maar dat men dat opgelegd krijgt, voor meer dan de absolute basisbehoeften, is er voor mij over. Er zijn (uiteraard) mensen die veel en veel rijker zijn dan ik, maar ik wil die hun rijkdom niet afpakken. Dat zijn mijn zaken niet.