De academicus kijkt ook met een minzame glimlach, vol welwillendheid voor zijn medemens, een beetje zoals een boeddhistische monnik. Hij is in vrede met zichzelf, omdat hij weet dat hij de waarheid spreekt.
Homans' gelaat weerspiegelt alle lelijke, kwaadwillige instincten in de mens. Het evenwicht tussen actieve en reactieve krachten is bij haar volledig verstoord en ze gaat volledig op in ressentiment en egodriften. "U weets niet over mij!", "Ik, ik, ik". Ze is niet in vrede met zichzelf en haar rancune en ikzucht zijn daar het duidelijke symptoom van.
De mensen die positief-welwillend zijn, zullen zich spontaan met de professor identificeren, de mensen die kwaadwillig-rancuneus zijn, zullen zich met cynische politici als De Wever en Homans identificeren. Het succes van dergelijke politici is dus een symptoom, net als de extreem hoge zeflmoordcijfers in onze contreien.
Beide hangen samen: de vernietiging van de sociale banden, de afbouw van het verenigingsleven, de teloorgang van het religieuze leven en de zuilorganisatie, het verlaten van dorpskernen en stadskernen ten voordele van lintbebouwingen hebben een verkavelingsvlaamse cultuur van ieder-voor-zich, van rancune en van ressentiment gecreëerd die erg ongezond is.
We hebben terug een solidaire samenleving nodig waar mensen als mens voor elkaar zorgen, waar rancune en ressentiment geen kans krijgen, waar creativiteit en de actieve krachten terug de bovenhand halen.
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
|
Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 april 2014 om 16:24.
|