Gisteren in DS (DS van 30/04/2014:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140429_01087351 ):
De tekst:
Citaat:
Nergens in Europa zoveel doden bij auto-ongevallen zonder tegenpartij
Belgische automobilisten snelheidsduivels van Europa
30/04/2014 | Van onze redacteur Koen Baumers
De Belgische automobilisten blijven bij de slechtste leerlingen van Europa. Uit een rapport van de Europese Verkeersveiligheidsraad blijkt dat nergens anders in Europa zo veel doden vallen bij auto-ongelukken zonder dat daarbij een andere partij is betrokken. Bovendien houdt amper de helft van de Belgen zich in landelijke gebieden aan de limiet.
Ons land steekt er met kop en schouders bovenuit als het gaat om gebrek aan respect voor de snelheidslimieten.
Het European Traffic Safety Council (ETSC) is streng voor ons land, en daar heeft het goede redenen voor. In een rapport over de veiligheid van automobilisten en hun passagiers blijkt dat België nog altijd achterophinkt.
Het verkeer op de Belgische wegen mag tussen 2001 en 2012 een stuk veiliger geworden zijn, in de meeste andere Europese landen zijn ze er sneller op vooruitgegaan.
Het aantal verkeersdoden daalde, maar minder dan het Europese gemiddelde. Alleen in Litouwen, Polen, Tsjechië en Hongarije vallen er nog meer verkeersdoden per miljard afgelegde kilometers dan bij ons.
Ook als het gaat om kinderen die in een auto om het leven komen, zitten we boven het Europese gemiddelde. Het aantal doden dat te wijten is aan dronken rijden, is nauwelijks gedaald – alweer in *tegenstelling tot de meeste andere landen. En er droegen in 2012 fors meer automobilisten hun gordel dan in 2005, maar de situatie toen was zo lamentabel dat België *vandaag nog altijd slechter scoort dan de meeste Europese landen.
Over de gordeldracht achterin houdt België niet eens de cijfers bij.
Allemaal weinig opbeurend, maar de Belgen krijgen pas echt slechte punten als het gaat over het type auto-ongevallen. Nergens anders in Europa komen zo veel automobilisten of passagiers om het leven in ongevallen zonder dat er een andere wagen bij betrokken is. Het gaat om meer dan 60 procent van de omgekomen autogebruikers, tegenover gemiddeld 43 procent in Europa.
De verklaring is niet ver te zoeken: ons land steekt er met kop en schouders bovenuit als het gaat om gebrek aan respect voor de snelheidslimieten. In landelijke gebieden houdt amper de helft van de Belgen zich aan de opgelegde limiet. Alleen in Denemarken geven ze nog meer gas zodra ze de dichtbebouwde streken verlaten. Maar het verschil met Denemarken is dat onze ruimtelijke ordening weinig vergevingsgezind is voor hoge snelheden.
Remafstand
‘Er is al eerder gebleken dat we het niet zo nauw nemen met de regeltjes’, zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, dat meewerkte aan het Europese rapport. ‘De Belgen beseffen wel de risico’s van overdreven snelheid, maar passen hun gedrag niet aan. Het zit een beetje in onze cultuur: we hebben de neiging om de regels niet te volgen. Het zal mij wel niet overkomen, dat is altijd de onderliggende gedachte.’
En dat terwijl, zo zegt het ETSC, een daling van de gemiddelde snelheid met 1 km per uur al 1.300 Europese levens zou kunnen redden. ‘Als we net iets trager rijden, hebben we net iets meer tijd om onverwachte obstakels te ontwijken en wordt onze remafstand iets korter’, zegt Genoe. ‘Zo zouden we 6 procent van de ongevallen kunnen voorkomen.’
Eerder dit jaar bleek uit binnenlandse cijfers dat er in 2013 fors minder mensen zijn omgekomen in het verkeer. Daardoor zitten we op schema om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2010 en 2020. Goed nieuws, maar ook de andere landen zijn goed bezig.
‘Als we onze positie in Europa niet nog verder willen verslechteren, moet de politie minstens even intensief blijven controleren als nu en zijn er ook minstens even veel campagnes nodig.’
|
Iedereen die de discussies op dit forum regelmatig volgt zal al weten dat we in ons land jaar na jaar dieper wegzakken in de rangschikking binnen de EU.
Volgens de ETSC komt dat door snelheid.
En dat ondanks de laagste snelheidsnormen op doorgaande wegen in de EU en het hoogste aantal snelheidsboetes in de EU (op Nederland na).
In feite het bewijs dat het beleid in dit land faalt.
Maar wat concludeert onze overheid? Inderdaad: nog meer van hetzelfde.