Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Wat was/is de noodzaak van 120 mm mortier en 105 mm artillerie terwijl er niet actief deelgenomen werd/wordt aan gevechtsacties op de grond?
81 mm mortier is over het algemeen bij de troepen die op de grond actief vechten het meest gebruikelijk.
120 mm mortier hebben veel landen zelfs niet altijd niet bij zich in zulke gevallen. Nederland bijvoorbeeld had deze niet in Uruzgan (wel 155 mm artillerie), evenmin gaan deze mee naar Mali.
Geheel zeker weet ik niet, maar meen dat ook de Aussies destijds niet over 120 mm mortier beschikten.
Heeft u voorbeelden dat een dergelijke bewapening daadwerkelijk werd ingezet de afgelopen 20 jaar? Intereseert me als militaire historie.
Zover ik na kan gaan was wat Nederland betreft de inzet van 120mm mortier voor de eerste keer sprake van tijdens Serajewo, Mount Igman, 1995.Fransen, Britse en Nederlandse Mariniers (NL Mariniers, 6 mortieren 120 mm) bombardeerden gezamenlijk Servische stellingen. De luchtmacht bombardeerde in deze periode de Serven rondom Serajewo.
Op zich een goede zaak, maar verbaast me dat België op al dit soort missies zulk een zware bewapening meezendt.
Het max. wat de NL missie naar Mali meekrijgt is 81 mm mortier. Al worden deze troepen wel z/n ondersteund door Apaches.
In hoeverre reikt de Belgische steun voor de Franse missie Serval?
De Fransen lijken schoon genoeg van hun Europese partners gekregen te hebben daar actieve steun op de grond niet verleend wordt.
|
Belgie verleend medische ondersteuning en bescherming van de medische posten, zoals gevraagd door de Fransen.
Daarnaast zorgt Belgie voor transportvliegtuigen buiten de gevechtszone's.
De Fransen hebben aan Belgie geen eenheden gevraagd die ook effectief aan de gevechten zouden deelnemen.
De mortieren zijn niet meer ingezet na de onafhankelijksoorlog in Congo.
Dit is ook nooit nodig geweest, want steeds als de Belgische krijgsmacht onder eigen bevel in actie kwam, ging de vijand op de loop.
Het Franse legion heeft echter zijn zware bewapening reeds meerdere malen ingezet bij acties. Maar men moet bij het inzetten van deze wapens steeds 100% zeker zijn dat er geen burgerslachtoffers kunnen vallen.
Na de ramp in Rwanda, vertrekt de Belgische krijgsmacht niet op missie als ze haar volle bewapening niet mag meenemen en naar eigen inzicht mag inzetten.