Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2014, 16:17   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bart De Wever als Lohengrin

Het is ook daarom dat Bart De Wever mij soms doet denken aan de figuur van Lohengrin uit de gelijknamige opera van Richard Wagner. Misschien heeft het er ook mee te maken dat die opera zich uitgerekend in Antwerpen afspeelt, aan de oever van de Schelde. Op een door een zwaan voortgetrokken boot verschijnt daar plots een schitterende en wonderbare ridder, als door God gezonden om het volk van Brabant te redden. Maar Lohengrin stelt één voorwaarde : er mogen geen vragen worden gesteld over zijn naam en zijn afkomst (‘U weet niets over mij’ wordt hier ‘U mag niets over mij weten’).

De Brabanders moeten onvoorwaardelijk in hem vertrouwen. En dat doen ze ook. Wie toch kritische vragen stelt haalt zich de woede van het volk op de hals. Lohengrin stelt hen niet teleur en verslaat zijn tegenstander glansrijk. Brabant is gered. Het volk is uitzinnig van vreugde en heft Lohengrin op het schild…

Alleen, dan zitten we nog maar aan het einde van het eerste bedrijf. De traditionele partijen kunnen enkel maar hopen dat het met Bart De Wever op dezelfde manier afloopt als met Lohengrin. Maar daarvoor moeten ze wel nog twee bedrijven lang geduld oefenen.