Meer respect voor oud-strijders!
Antoon Jacobs vraagt meer respect voor oud-strijders
Naar jaarlijkse gewoonte herdenkt de stad Turnhout in november de sclachtoffers van de twee Wereldoorlogen. Dat doet ze bij de monumenten die ons aan die oorlogsdoden herinneren. Antoon Jacobs is de nieuwe voorzitter van de vereniging van oud-strijders. Hij wil die herdenkingsplechtigheden weer meer luister geven.
Antoon Jacobs is een militair op rust, maar geen oud-strijder. "Daarom had ik wat schroom toen de vorige voorzitter me vroeg zijn taak over te nemen. Maar meneer Van Mierlo stelde me op mijn gemak. Hij was zelfs geen soldaat geweest." Als kersverse voorzitter staat Antoon Jacobs in voor de plechtigheden die op 1 en 11 november en op 8 mei plaatsvinden. "De voorbije jaren legden de aanwezigen een krans ij het monument, iemand las een gedichtje voor en dat was het. Ik vind dat de flamilies van al die gesneuvelden, weerstanders, politieke gevangenen, krijgsgevangenen en overleden arbeiders in verplichte arbeidsdienst meer respect verdienen", zegt Antoon Jacobs. "Daarom hebben we de plechtigheden uitgebreid. We hebben er een dodenappèl aan toegevoegd. Jos Huybrechts, een Turnhoutenaar die tijdens de Tweede Wereldoorlog vijf kampen heeft overleefd, neemt die taak op zich. Dokter Van Tichelen leest een getuigenis voor."
Maar Antoon Jacobs hoopt dat iedereen op een of andere manier meeviert. "Door de straten te bevlaggen. Het heeft me al verbaasd dat je op de nationale feestdag haast nergens een Belgische vlag ziet hangen, maar tijdens het WK-voetbal wel. De vlaggen zijn er, maar mensen lijken beschaamd om ze te gebruiken."
----------------------------------------------------------------------
Nazi-vereringen in Gooik en in Steenstrate, allemaal de normaalste zaak voor de Flaminganten. Maar mensen die gesneuveld of gestorven zijn onder dat smerige regime, die worden bewust vergeten. Die keren zich om in hun graf. Het wordt tijd dat wij, Belgen ook eens van ons laten horen. Het is een feit dat veel mensen hun Belgische driekleur niet meer buitenhangen, omdat allerlei organisaties (VL² bv.) en partijen (Vlaams Blok en N-VA) ons willen doen geloven dat deze vlag anti-Vlaams zou zijn. Niets is minder waar. Ik ga in ieder geval mij op 11 november bij deze oud-strijders vervoegen. Op 21 juli hang ik mijn driekleur buiten, op 11 juli de swastika.
Laatst gewijzigd door Yann : 14 oktober 2004 om 11:18.
|