Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2014, 10:31   #165
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hebt ge al eens wat duitse wage calculators uitgeprobeerd ?

Zoveel scheelt het niet hoor met Belgie. Het systeem is eigenlijk zeer vergelijkbaar (RSZ en voorheffing).
Ja en tik eens uw echte loonkost in ipv uw bruto loon. Men zou mogen beginnen met bij iederen net zoals bij de elektriciteit van een taartdiagram af te drukken elke maand, zodat je ziet wat je mag ophoesten voor onze lief mooi stelsel. Dan ga je

Netto Loon - belasting 0-40% - opcentiemen stad - provinciale lasten - sociale lasten 14% - sociale lasten voor depatron +34%

Nog mooier systeem zou zijn, dat je in het begin van het jaar uw loon onbelast krijgt tot aan 10.000euro, en zo het effect van de schijven voelt.
Dan betaal je zo de eerste 3 maand geen belasting, en begint vanaf april mei iedereen ineens te voelen dat hij 30% betaalt, en naar het einde van het jaar voel je zo uw loon krimpen naar 50% van wat je kreeg in januari. Zou echt wel die progressiviteit in beeld brengen voor de mensen.

Het leuke zou zijn, in januari is uw loonbrief bvb 3000euro netto, en de taart toont 13% + 34% pf 1500 sociale lasten. Maar dan vanaf augustus moet je beginnen terug werken voor 1200netto, en krijg je zo taartjes met 1200 belasting + 400SZ +1100SZ dat de meeste zouden stoppen met werken volgens mij vanaf ze één loonbrief met 50% aanslag zien komen, de algemene reactie zou zijn, ik kan beter gaan doppen, dan heb ik meer. Daar ga ik niet voor gaan werken.

Laatst gewijzigd door brother paul : 6 mei 2014 om 10:36.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden