Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen
Sorrie, maar ik stel niet voor dat wij ons verstand uitroeien, in tegendeel. Ik pleit er voor dat we ons instinct terug vinden en verder ontplooien met de hulp van ons verstand. Dat zou een enorme versterking betekenen van ons menszijn.
We moeten eindelijk inzien dat het verstand in ons leven slechts een hulpmiddel is zoals al onze andere kapaciteiten maar zeker niet de onherroepelijke heerser waar wij het voor nemen.
Welke mens kan zich nog zien zonder zijn verstand? Het verstand heeft als het waren de plaats ingenomen van ons 'zijn'; heeft in feiten ons eigen verdrongen.
Een voorbeeld:
Neem de trekvogels die jaarlijks duizenden kilometers afleggen. Hoe vinden ze hun weg? De wetenschappers hebben verschillende ideeën en theorieën, maar in werkelijkheid kunnen ze het verstandelijk niet uitleggen.
Voor mij volgen ze gewoon hun instinct, zoals ze het miljarden jaren altijd gedaan hebben.
Veronderstel dat die vogels ergens in hun leven een ontdekking doen en dat hun verstand zich begint te ontwikkelen en te groeien.
Ik ben er bijna zeker van dat na tientallen jaren, honderden jaren die trekvogels hun weg niet meer blindelings zullen vinden, want ze zullen opgehouden hebben met te luisteren naar hun instinkt en hun werking vervangen hebben door hun verstand.
|
Alle verbetering is welkom.
Enig idee hoe je dit kan verwezenlijken?