Los bericht bekijken
Oud 7 mei 2014, 06:52   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

mijn pronostiek:

N-VA blijft de grootste partij maar er zullen verschillen zijn in de verschillende parlementen en kieskringen.
In Antwerpen zullen ze zeker voor de federale kieskring rond de 33-34% zitten, maar voor de Vlaamse zal het eerder 30% zijn, als het zo veel zal zijn.
In de andere provincies verwacht ik eerder resultaten tussen de 27% en de 30% voor gelijk welk parlement. Globaal rond de 30%. Meer zal een overwinning zijn, minder (zelf als het meer dan 28% is) zal een nederlaag zijn.

PVDA zal in Antwerpen rond de kiesdrempel hangen, ik gok op 1 zetel, geen idee in welk parlement. in de andere provincies spelen ze niet mee.

Vlaams Belang zal klop krijgen, maar minder dan verwacht. De N-VA is te flou inzake het communautaire en dat zal 1 of 2% kosten aan het VB. Het VB zelf zal van een overwinning spreken maar blijft irrelevant. Rond de 10%.

CD&V zal in Antwerpen voor het Vlaams parlement sterk scoren en ook in West-Vlaanderen zal dat zo zijn, voor de beide parlementen. over het algemeen zullen ze wel rond de 17% halen, wat als een zeer grote overwinning zal onthaald worden. Dat het een historisch dieptepunt blijft, is op dat moment niet belangrijk.

OVLD zal uiteraard in Vlaams-Brabant zeer sterk scoren voor het federaal parlement. In Antwerpen dreigen ze weggeblazen te worden, in Oost-Vlaanderen zullen ze alweer hun stemmen moeten gaan halen. in totaal rond de 13%.

SPa kan zware klappen krijgen of net niet, dat hangt af van het resultaat van Groen. in Oost-Vlaanderen hebben ze er een zooitje van gemaakt, Freya zal daar hopelijk op afgerekend worden. Als ze 12% halen, zal het volgens mij goed zijn, maar voor het zelfde geld hebben ze 15%. Dat hangt af van hoe de linkse kiezer stemt, tactisch of niet.

Groen kan de verrassing worden, als de linkse kiezer niet tactisch stemt. Sterke lijst, sterk programma, maar ze kunnen het niet echt verkopen, ook al omdat ze zo weinig Vlaams zijn. Laat een Bart Staes daar meer voor te zeggen hebben en Groen overvleugelt de SPa. Maar ofwel onder de 10% ofwel er boven (wie weet zelf 12-13%) hangt af van die linkse kiezer. in het slechtste geval stemt die voor de PVDA en heeft er niemand iets aan.

LDD verdwijnt, of het moet zijn dat De Decker zelf in West-Vlaanderen verkozen geraakt. Dat zou slecht nieuws zijn voor N-VA.

Ik heb nu niet alles opgeteld, kan zijn dat mijn percentages uiteindelijk op niets trekken. maar dat lijkt me de trend op dit moment.