Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2014, 13:08   #218
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Luister een keer, als er een creveert omdat hij een rotte tand heeft, dan is hij meestal te stoned om naar de tandarts te gaan, ofwel totaal mentaal achteruigesteld en zodanig sociaal verzwakt, dat hij ook nauwelijks kan functioneren in dit complexe land; Zo'n gast besteed zijn budget aan alle dwaze dingen tenzij aan wat hij nodig heeft dus zijn zorg voor zijn tanden. Moest hij in een of andere minder complexe en meer rurale maatschappij leven met zonnig klimaat en vruchten te vinden op zijn akkerbouw na intensief werken op zijn land, zou die kerel uiteraard ofwel allang gestorven zijn van de honger ofwel gestorven zijn van de infecties, of een of andere SOA, maar dit terzijde, wil maar zeggen ik weet eigenlijk niet welk ideaal jij voor ogen hebt, maar net zoals alle bejaarden en alle zieken en alle gehandikapten zo vlug mogelijk in een instelling gedumpt worden, kunnen we misschien instellingen maken voor die zwak begaafden, zodat onze maatschappij opgekuist is van alle abnormaliteiten die niet kunnen meefunctioneren in ons complex geheel. Uiteindelijk hebben het rode, en witte, en groene en gele en andere kruisjes het kerkelijk kruisje overgenomen, en zijn de problemen uit onze maatschappij gebannen, en leven we lekker samen gezellig opgefokt als een bende hyperkineten, die allemaal gezellig op ons hoger niveau kunnen zitten elkaar opjagen en afdrijgen en uitpersen en soms nog gezellig bedienen. En daar gaat het over in deze maatschappij. Als je alles professionaliseert wordt uiteindelijk ook wel alles geinstitutionaliseerd, en dan maar emmeren dat we vervreemden van elkaar, en dat we isoleren van elkaar, en dat er geen solidariteit meer is.

Onze sociale instellingen bevorderen precies dit egoisme ten top.

Ik kan u zo tientallen voorbeelden geven, allemaal inderdaad randfiguren die van de en fles whisky naar de volgende joint gaan, om in uw ogen een stereotype te gebruiken. Volgens mij mag alcohol en joints gelagilseerd en 70% belast verkocht worden, met een tracking die bijhoudt wanneer iemand boven een bepaalde limiet gaat. Ik heb bvb zelf 1 fles whiskey nodig per jaar. Dus mijn tracking zou nooit blokkeren. En hopla het bigbrother systeem is daar weer om een probleem fundamenteel aan te pakken. En toch moet je dit bij zo'n zwakkere figuren zo doen, net zoals je die figuren een strakke budgetbegeleiding en een strakke hand naar die tandarts moet geven. En jawel als er familie rond die gast zit, dan lukt het dikwijls dat de familie dat beheer op zijn naam zet, en opgelet er is daar zelfs geen strak wettelijk kader voor, en toch is dat de enige werkbare echte oplossing; Maar ja misschien kan de overheid daar nog een ambtenaar op zetten om te controleren of daar geen misbruiken mogelijk zijn ?? Begrijp je jongen: sommige problemen kunnen opgelost worden door wetten wat ruimer toe te passen dan ze voorgeschreven worden, uiteindelijk bestaan er rechten jawel, maar sommig emensen moet je beschermen tegen zichzelf en hun eigen stommiteit. En ja er vallen zo mensen door de mand, en niet omdat families daar trots op zijn, maar gewoonweg omdat ze zodanig tegen alle muren botsen van al die wetten dat ze he topgeven en zeggen ok als dit niet mag en dat niet mag, dan moet het blijkbaar zo gebeuren. En dan gaat er hier eens een sloganneke lanceren dat er mensen zijn die pijn hebben aan hun tanden omdat ze geld tekort hebben. Aleluja.

Weet je ik ken een geval onder budgetbegeleiding had hij 3000 euro tekort per jaar, en onder budgetbegeleiding van zijn familie heeft hij 5000 euro OVER per jaar. Denk je dat die gast problemen heeft om zijn gezondheidskosten te betalen ? Nee hoor... Alles wat er moet gebeuren, wordt betaald, zo simpel... En inderdaad krijgt hij niet de duurste tanden met vijsjes (de ozo hippe implantanten ipv de ordinaire brugjes, en tanden plomberen storie stel u voor) ingedraaid in zijn kaakbeen want inderdaad aan 2000euro per stuk voor een volledige mond is dit gewoon waanzin. Maar zijn tanden worden keurig een voor een aangepakt en verzorgd zoals het moet.
Maar inderdaad met zijn beperkter budget is het op café niet zo geestig meer, maar zijn tanden zijn in orde nu, en met het ocmw was het weer een probleem...
Het typische beeld van rechts conservatief over de "armen" : drugsverslaafden, dronkelappen, langharig tuig.....

U redeneert exact hetzelfde als die NVA'er die stelt dat iemand zijn gouden tanden maar moet smelten voor zijn gezondheidskosten.

Volksgezondheid primeert boven economie, aangezien ze de belangste voorwaarde is om efficient economisch te produceren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden