Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Duidelijke studie van Pew vandaag :
Oekrainers willen in overweldigende meerderheid het een unitaire staat,
ook in Oost-Oekraiene.
Enkel Crimea is de uitzondering.
|
Bedankt voor de link naar de studie van PEW, de derde grootste think thank van Washington. Hun doel is onderzoek en
advocacy. Een pro russische houding kan van dit instituut zeker niet verondersteld worden.
Resultaten van hun onderzoek mbt De Krim
Citaat:
Crimean residents are almost universally positive toward Russia. At least nine-in-ten have confidence in Putin (93%) and say Russia is playing a positive role in Crimea (92%).
|
Citaat:
For their part, Crimeans seem content with their annexation by Russia. Overwhelming majorities say the March 16th referendum was free and fair (91%) and that the government in Kyiv ought to recognize the results of the vote (88%).
|
Ik denk dat dat de complottheorie die hier door sommigen verdedigt wordt dat dit referendum geen werkelijke keuze bood en dat de uitslag bedrog was duidelijk tegen spreekt. 91 % denkt dat het referendum eerlijk verliep, ondanks de negatieve berichtgeving er over in de westerse en Oekraïnse media. 93 % steunt Putin. Nog meer dan ik gedacht had.
Verder steunt 83 % van de Krim de huidige regering van de regio. Slechts 20 % denkt slechts dat de komende verkiezingen in Kiev eerlijk zullen verlopen...enzovoort.
Met betrekking tot Oost Oekraïne besluit deze studie:
Citaat:
While overall attitudes toward Russia are not positive, a substantial minority of Russian-only speakers in eastern Ukraine are favorably inclined toward Russia. Roughly four-in-ten in this group (43%) express confidence in Vladimir Putin’s handling of international affairs, while 41% say that Russia is having a positive influence on the situation in Ukraine.
|
Met zo'n verdeling hoop ik dat alle partijen aan de tafel willen gaan zitten en onderhandelen.
In verband met de komende verkiezingen is er blijkbaar weinig vertrouwen in eerlijke verkiezingen in heel het land. En in het Oosten geloofd slechts 1 op 4 dat de verkiezingen eerlijk zullen zijn. Zelfs degenen die liever geen splitsing van het land zien vertrouwen de intenties van de junta in Kiev niet.
Citaat:
About four-in-ten (41%) say the vote is likely to be honest, while half say a fair election is unlikely. Western Ukrainians have much more faith that the approaching election will be fair (59%) than easterners (27%).
|
Dezelfde cijfers zien we ivm het vertrouwen in de regering in Kiev in heel het land. Dan komen we dus tot de interessante vaststelling dat de regering in de Krim het dubbel van het vertrouwen geniet van de bevolking (83 %) dan de regering in Kiev (41 %) van haar bevolking.
Verderop wordt het nog meer duidelijk dat Oekraïne een verdeeld land is tussen Oost en west. De verschillen zouden nog groter geweest zijn schat ik moest men een aantal Kiev gerichte regio's in het noorden niet bij het oosten geteld hebben in deze studie. En een aantal Russisch gezinde regio's in het zuiden niet bij het westen. Lijkt me toch. Maar daar hebben anderen hier een beter zicht op denk ik.