Misschien moeten we niet alles meteen geloven of letterlijk interpreteren wat er op wiki te vinden is maar in context zien ?
Kijk even naar het volledige stukje :
"Er wordt het onderscheid gemaakt tussen de eigenlijke verkrachting
en de verkrachting bij gelijkstelling. In het eerste geval moet er sprake zijn van geweld, dwang of list, terwijl dit in het tweede geval niet hoeft bewezen te worden (
er is sowieso sprake van verkrachting). Verkrachting bij gelijkstelling is enkel van toepassing op iemand die jonger is dan 14 jaar.
De Belgische wetgever is niet coherent geweest bij het instellen van deze leeftijdsdrempel:
vanaf de leeftijd van 14 jaar kan men geldig toestemming geven waardoor geslachtsgemeenschap niet als verkrachting kan worden gekwalificeerd; echter, bij andere seksuele handelingen (zie aanranding van de eerbaarheid), wordt men geacht pas vanaf 16 jaar geldig toestemming te kunnen geven."
Als ik dat goed begrijp heb jij gelijk als je de laatste paragraaf afzonderlijk leest maar tezamen met die eerste paragraaf slaat dat dan op het loutere feit dat de geslachtsdaad bij toestemming dan niet valt onder de term 'eigenlijke verkrachting' maar wel valt onder de term 'verkrachting bij gelijkstelling'
Kortweg 'verkrachting' dus.
Meer kan ik daar helaas nu niet van maken.
Erg duidelijk is het niet en ik zal het bewuste artikel ter goede tijd er nog eens op naslaan.