Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2014, 15:44   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Len Bekijk bericht
Ik deel niet de visie over het rendabel zijn van een investering, dus de private markt zal het wel doen.
Een viaduct te Vilvoorde lijkt me zoiets dat geen bedrijven cluster gaat financieren.
Een tolweg is nochtans vaak gebruikt. Eurotunnel bijvoorbeeld (dat is nu niet direct het beste voorbeeld van rendabel bedrijf, maar het toont wel aan dat grote infrastructuurwerken wel degelijk prive kunnen en ook gebeuren).

Enneuh, als een staat zoals Belgie al zou moeten gaan LENEN voor een viaductje ?

Citaat:
- Bedrijven kunnen andere bedrijven niet laten betalen voor een nut.
bv: 10 handelaars in de straat kunnen een parking aanleggen, waarvan de overige meeprofiteren zonder een bijdrage.
- Bedrijven kunnen geen onteigeningen voor algemeen nut doen.
- Bedrijven kunnen alle oppervlakte kopen en gebruiken voor eigen winstbejag, terwijl de overlast gedeeld wordt. Een overheid kan een gemeenschappelijk nut opleggen.
We hadden het over zulke grote infrastructuurwerken dat daar LENINGEN voor nodig zouden zijn door de staat, he. Niet het aanleggen van een straat of zo.

Citaat:
Corruptie bij bedrijven komt ook voor, laten we dat een menselijke factor noemen en betrokken is bij alles waar mensen in voorkomen.
Het systeem van openbare werken aan de goedkoopste aanbieder spenderen is trouwens een drama.
Nee, meestal is de copain van de minister niet de goeiekoopste

En nee, bedrijven zijn enkel maar corrupt als ze staatscontracten binnenrijven of voor wetten lobbyen. Zoniet zijn bedrijven nooit corrupt. Ze zijn oftewel bedriegers (ze komen hun contractuele engagementen niet na) oftewel normale bedrijven, maar corrupt KUNNEN ze niet zijn.

Corrupt wil zeggen "misbruik maken van toegekende macht voor algemeen belang, in eigen belang". Welnu, een bedrijf heeft nooit "toegekende macht voor algemeen belang" en kan bijgevolg niet corrupt zijn (tenzij het voor de staat werkt en privileges heeft gekregen natuurlijk).

De enige functie van een bedrijf is de aandeelhouders te verrijken en dat probeert een bedrijf meestal wel.

Citaat:
Een ontkennen van schuld ipv afbetalen, zeker handig voor de lagere regio's zoals gemeentes, lijkt me een goed plan.
Geen extra geld lenen, lijkt me ook een plan. Zo zal door inflatie de massa deels dalen.
Verkoop van Belgacom en Proximus, De Post, bankenaandelen, nmbs diensten.
Het ontkennen van de schuld (het "failliet verklaren van de schuldenaar") zou ook moeten inhouden: het verdelen van al zijn bezittingen en prerogatieven over de schuldeisers, he.

In de mate dat Duitsers, Nederlanders, Amerikanen en Japanners dus Belgische schuld bezitten, worden zij dus eigenaar van de meeste openbare bezittingen in Belgie, waaronder wegeninfrastructuur, grond, en dergelijke ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden