Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2014, 12:31   #232
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik kan uit uw schrijven dan enkel opmaken dat uw grootouders heel welstellende mensen waren....Rijke mensen zijn er altijd geweest...dit is een feit en geen verwijt.U komt blijkbaar uit een heel heel welstellend milieu...
3 huizen cadeau doen begin jaren 70 ?? Pak nog krotten van 500000 bfr en die renovaties waren gratis ??....En hoeveel verdiende een arbeider begin jaren 70 ?? Juist ja ongeveer 16 000 bfr per maand ! Maar geen probleem met zo een wedde deed je al je kinderen probleemloos een huis cadeau ... Neem de wedde van een gemiddelde arbeider tussen 1940 en 1970 en reken uit hoeveel hij heeft verdiend na 3O jaar werken....Reken eens uit aan een gemiddelde van 5000 bfr per maand...eigen kosten en leven 3 kinderen opvoeden en vrouw ten laste....eigen huis onderhouden en afbetalen ...Hoe kan die dan 3 huizen cadeau doen ? ? En auto's ?? Er klopt iets niet in uw redenering...Zelfs al zette die gedurende dertig jaar alle maanden zijn geld gewoon van kant dan kan het nog niet !
Ik twijfel niet dat uw bompa een harde werker was maar sta me toe te denken dat Uw bompa de gouden jaren heeft gekend als zelfstandig schrijnwerker ....toen omzeggens nog alles in het zwart kon zonder al te veel uitleg en controle ....De BTW kwam pas in 1970
Begin jaren 70 waren de jongeren die een eigen auto kregen op 1 hand te tellen.....meer dan de auto van papa mogen gebruiken was er voor de meesten niet bij..Mijn eerste Simca kostte ja U leest het goed 6000 bfr en ik was er al een hele held mee....niks om over beschaamd te zijn want de anderen moesten toch maar met de tram fiets of brommer !
In de jaren 70 moest een arbeider langer werken voor een nieuwe auto als nu als je rekening houdt met inkomen en de prijs van een auto....
Het is inderdaad waar dat zelfstandigen in de jaren 50-80 gouden jaren hebben gekend. Arbeiders waren toen sukkelaars ivg met hun. Ik ga daar akkoord met u.

Maargoed, er waren ook veel meer zelfstandigen toen. Bakkers, slagers, schrijnwerkers, etc...gewone mensen met gewoon werk die goed verdienden.

Door de opkomst van de supermarkt, de ikea, de wooncentra, etc...zijn ze voor een groot deel verdwenen en vervangen door laagbetaalde werknemers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden