Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2014, 17:14   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
De strikte definitie van economie is de studie hoe de schaarse middelen arbeid, kapitaal, grondstoffen zo efficient mogelijk aan te wenden. Deze definitie wordt altijd slechts toegepast op deelsystemen: zo wordt het als efficient beoordeeld indien een privebedrijf een gedeelte van zijn personeel ontslaat en met minder personeel produceert; het feit dat het ontslagen personeel economisch niet meer actief is en onderhouden wordt in het beste geval wordt meestal niet in rekening gebracht.
Nee, wat jij duidt is MICRO economie. Het is de strategie gevolgd door een kleine entiteit in een gegeven macro-economische context. Bijvoorbeeld: "hoe zet ik mijn prijs om de grootst mogelijke opbrengst te bekomen ?".

Macro-economie kijkt hoe de gegeven spelregels gesteld door de staat, samen met de micro-economische beslissingen van de economische entiteiten, een dynamiek vormen. En zelfs verder, hoe de relatie tussen de economieen in aparte staten verloopt.

Citaat:
Daar minder dan de helft van de wereldbevolking een deugdelijke job heeft kan arbeid bovendien bezwaarlijk schaars genoemd worden: integendeel: arbeid is er ten overvloede aanwezig. De ganse basisdefinitie van wat men de economische wetenschap noemt is verkeerd: hoe kan deze tak van sport dan wetenschap genoemd worden. Effectief schaarse input zoals milieu, omgeving, landschappellijke aspecten, maatschappelijke aspecten worden niet in rekening gebracht.
Ik weet niet waar gij economie uit geleerd hebt. Ooit het begrip "externality" gehoord ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 mei 2014 om 17:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden