Discussie: het instinct
Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2014, 13:37   #7
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het verstand is op een voetstuk geplaatst ten koste van andere vormen van kennis. Ik merk dat ook in het 'paradigma van de actuele kunst' waarbij er bijna per definitie van uitgegaan wordt dat kunst voorbedacht en 'cerebraal' is. Men zei me ooit letterlijk dat mijn meer intuïtief en 'buikgevoel' werk daar geen plaats heeft. Tegelijk echter pretendeert dat paradigma van de actuele kunst allesomvattend te zijn. Een Fukuyama achtige eind-van-de-geschiedenis kortzichtigheid kenmerkt haar. Alles wat men denkt dat er niet in past vindt men automatisch achterhaald en niet waardig een plaats in de kunstgeschiedenis te krijgen. Nooit denken haar volgelingen dat er iets 'nieuws' buiten haar grenzen kan ontstaan dat van belang is voor de kunst, voor de mens, voor de geschiedenis.

De hedendaagse kunstwereld is een bekrompen dictatuur die vraagt om een democratische revolutie.

Off topic? Ja, enigszins. Ik nodig u uit het woordje 'intuïtie' als een bijdrage tot deze discussie te zien.
Niet zozeer off topic. We zitten hier duidelijk bij de mogelijkheid tot corruptie die er vooral door het verstand gekomen is.
Met verstand kan men het ene en zijn tegengestelde bewijzen, verstand sluit uit als het in zijn kraam past, verstand aanvaard de grofste onwaarheden om dezelfde redenen.
Instinct is, verstand sinust errond.

En vooral, het is niet omdat de ene of andere zogezegde geleerde, machtsbekleder, godsdienstleider.... de grootse nonsens komt vertellen dat men met de waarheid te doen heeft.
Dat is echter wat men de mensen steeds weer en weer opnieuw wil doen geloven.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden