Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2014, 22:16   #198
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woordenaar Bekijk bericht
=> Wat heeft uw consequentie in uw stemgedrag u opgeleverd vandaag?
Het VB behaalt op elk niveau een historisch lage score en blijft dalen.
En wat heeft die 'consistente' houding van het VB zelf u als burger nu bijgebracht?

Overigens is het een partij die zelf volop aan kiezersbedrog doet; ik verklaar me nader :
Enerzijds is er het ondemocratische cordon sanitaire waardoor het VB door andere partijen
geen enkele kans maakt op regeringsdeelname.
Een partij die ooit 24% achter haar naam heeft kunnen krijgen in Vlaanderen, waardoor ze een
gigantische democratische legitimiteit hadden verkregen, heeft daar nadien niets mee kunnen EN willen doen.
Anderszijds is er het feit dat het VB bij elke verkiezing enkel de ambitie naar voren schuift
om de grootste oppositiepartij te worden; een zweeppartij die zogenaamd kan 'wegen' op het beleid.
Welnu, wat hebben mensen daar aan? Niets.
Ze worden buiten spel gezet door de rest en verschuilen zichzelf maar al te graag achter het cordon.
Want het ontbeert de partij aan enige compromisbereidheid, terwijl ze meer dan verstandig genoeg is
om te weten dat zelfs indien zij 51% van de Vlaamse stemmen achter zich zou krijgen, ze nog steeds naar
die beruchte federale onderhandelingstafel moet. En daar stopt haar opmars, want ons 'contrafederalisme'
zal het hen onmogelijk maken ook maar 1 van hun partijstandpunten in beleid te kunnen omzetten samen met
onze Franstalige zuiderburen.
Er is meer nodig dan enkel een sloganeske campagne te voeren en een vlag in de grond te plaatsen om
daadwerkelijk tot een onafhankelijk Vlaanderen te komen.

Het verlies aan electoraal gewin, de overstap van heel wat VB'ers naar N-VA, het gretig 'bashen' op
de enige andere Vlaams-nationalistische partij; maken dat ze er in grote mate zelf toe bijgedragen hebben
dat ze irrelevant zijn.
U beschuldigt de N-VA dat ze er wijzigende standpunten op na houdt. Dat geldt evenzeer voor het VB.
Herinner u het befaamde 70-punten plan, Wat lange tijd de kern van heel hun partijprogramma was?
Wel, daar hebben zij niet enkel afstand van genomen, ze hebben er zich zelfs voor verontschuldigd.

Ik ben niet persé anti-VB, omdat veel van hun analyses wel kloppen of op z'n minst een bodem van waarheid
bevatten. Maar ik stoor me geweldig aan hun discours, dat uitsluitend gericht is op een romantische en
emotionele benadering van de realiteit, die dan overgoten wordt met karikaturale symboliek.
De inhoud wordt op die manier gemarginaliseerd en vaak gewoonweg genegeerd door de rest van het politieke
landschap. De partij hanteert wat mij betreft de verkeerde aanpak, namelijk : het doel heiligt de middelen.
En dat komt niemand ten goede, niet hun kiezers, niet zichzelf, en al zeker niet Vlaanderen, dat zij toch
als het belangrijkste goed beschouwen.

Een stem op VB is eenvoudigweg nutteloos denk ik dan.
Ik respecteer uw mening, maar ik deel ze niet.
En wat heeft de rest u al opgeleverd?
Garry is offline   Met citaat antwoorden