Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove
Uw mening dat U jaarlijks verlof of Weekends ziet als een verplichte vorm van deeltijdse arbeid zal wel niet door veel mensen worden gedeeld.
|
Wat ik wilde zeggen is: maak U geen illusies, als ge meer verlof "krijgt" dan zullen de lonen naar verhouding ook kleiner zijn. Er is geen idioter uitdrukking als "betaald verlof". Dat is zoals "free lunch". Dat bestaat niet.
Wat we gewoon hebben is dat de arbeidsovereenkomsten de werknemer verbieden om meer arbeid te verkopen dan een zekere hoeveelheid. De overige tijd noemt men "verlof". Die beperkte hoeveelheid aangeboden arbeid wordt door de klant, de werkgever, gekocht. Hoe minder er van is, hoe minder hij er natuurlijk voor kan betalen.
Om een punt duidelijk te maken, moet je altijd de beschouwde parameter overdreven groot maken, dan zie het het effect.
Ik zal het heel simpel illustreren: stel dat er een wet komt die iedereen "6 maanden betaald verlof" geeft. Om ongeveer hetzelfde werk te doen, moet een bedrijf nu dus 2 keer zoveel mensen aannemen, he. Eigenlijk zelfs meer, want het is altijd minder efficiënt om iets door 2 mensen halftijds laten te doen, dan door 1 persoon voltijds, tenzij het om heel lage-niveau jobs gaat.
Wat denk je dat de werkgever nu nog KAN betalen ? Uiteraard ongeveer het halve loon, he.
Citaat:
Alleszins ben ik altijd doorbetaald geweest tijdens mijn jaarlijks verlof en kreeg ik er nog een mooi vakantiegeld bovenop !
|
Tuurlijk jong. Het gaat hem om het jaarbedrag. Ik kan eenzelfde jaarbedrag door 12 delen, en U een maandloon geven. Ik kan datzelfde bedrag door 14 delen, en hey hey, je hebt een 13de en een 14de maand loon