Onderzoek door Engagor & RCA Group toont aan dat politici de laatste weken opmerkelijk actiever zijn op sociale media. Per platform is er een verschil, maar globaal zet N-VA als partij duidelijk het meest in op sociale media. Niet alleen op Twitter heeft de partij het grootst aantal aanhangers, ook op Facebook is dat het geval. Bovendien houdt N-VA zich het meest bezig met reactie, iets waar andere partijen het nog laten afweten. Open VLD haalt op persoonlijk niveau vaak een goede score (met onder andere Vincent Van Quickenborne, Alexander De Croo, Gwendolyn Rutten en Guy Verhofstadt), maar op partijniveau hinken de accounts achterop. CD&V op haar beurt is dan weer erg proactief, maar laat het een beetje afweten qua interactie met ander socialemediagebruikers. Opvallend is de erg beperkte aangroei in aantal fans op Facebook. Sp.a is eveneens erg actief op Twitter en Facebook, maar de impact van haar inspanningen wordt niet in gelijke mate beloond zoals die van andere partijen. Groen scoort vooral op Facebook, waar de partij ook erg actief is. Groen kiest ervoor om Twitter meer links te laten liggen, ondanks de verhoogde persoonlijke activiteit van partijvoorzitter Wouter Van Besien. Bij de partijen Vlaams Belang en PVDA worden sociale media vooral gebruikt om hun gedachtegoed te verspreiden, minder om in dialoog te gaan. Al realiseren beide partijen procentueel gezien wel een erg mooie aangroei van hun socialemediafanbase. Ook opvallend: het overlijden van Jean-Luc Dehaene zorgde op sociale media voor een staakt-het-vuren. Van vrijdag 16 mei tot en met zondag 18 mei was er merkbaar minder communicatie.
Engagor en RCA Group geven graag mee dat we 1 maand na de verkiezingen deze oefening herhalen. Zo zien we in welke mate de politici hun verkiezingsbeloftes en aanwezigheid op sociale media inlossen.
The heat is on
Dat de aandacht voor de verkiezingen duidelijk toeneemt, blijkt uit onderstaande grafiek. Gisteren bereikten we namelijk een piek op sociale media van het aantal Belgische vermeldingen over de verkiezingen, namelijk 7.925 vermeldingen.
Het bericht dat in de laatste 28 dagen de meeste aandacht kreeg, was de plotse aanwezigheid op Twitter van Bart De Wever. Zijn filmpje werd maar liefst 602 keer geretweet (
https://twitter.com/Bart_DeWever/sta...70925393321984). De impact is er dus ontegensprekelijk. De account @Bart_DeWever verzamelde zo, met slechts 2 tweets, ook meteen 25.500 volgers.
Op plaats twee komt opnieuw N-VA met een tweet waarin de partij oproept om ook het bericht te retweeten. Dit bericht haalde 155 retweets:
https://twitter.com/de_nva/statuses/469013510975135744
Als derde best scorende bericht was er de ludieke tweet van @Bram_VDP die zelf een test had opgesteld om je te helpen bepalen welke stemtest je best zou gebruiken:
https://twitter.com/bram_vdp/statuse...81202606018562
Socialemedia-engagement voor de verschillende verkiezingen
Beschrijving: Macintosh HD:Users:Dieter:Dropbox:Screenshots:Screenshot 2014-05-22 02.06.15.pngVoor Europa bestaat er geen twijfel en is Guy Verhofstadt duidelijk de grootste adept van sociale media. Met 355 tweets in de laatste 28 dagen laat hij Gerolf Annemans (231) en Johan Van Overtveld (205 tweets) ver achter zich. Met meer dan 26.000 volgers, komt hij wel niet in de buurt van Herman Van Rompuy (@euHvR) die meer dan 170.000 volgers heeft.
Ook de Facebookpagina van Guy Verhofstadt (
https://www.facebook.com/Guy4Europe) is met meer dan 21.000 volgers en 137 posts erg actief.
Zijn account groeide met 5.000 volgers aan in de laatste maand, terwijl anderen nauwelijks vooruitgaan.
Federaal hebben de liberale politici de meeste followers op Twitter. Vincent Van Quickenborne heeft maar liefst 64.000 volgers, Alexander De Croo 48.000. ‘Nieuwkomer’ Bart De Wever telt er 24.500, Annemie Turtelboom 24.000. Qua procentuele groei (voor accounts met meer dan 1.000 volgers) over de laatste 28 dagen is het Theo Francken die de leiding neemt met een toename van 8,7% tot 3.200 volgers. Gevolgd door Koen Geens (+6,6% naar 5.800 volgers), Pieter De Crem (+6,2% naar 2.500 volgers), Barbara Pas (5,2% naar 1.100 volgers) en ook Peter Mertens (+ 4,9% volgers naar 6.300 volgers).
De meest actieve Nederlandstalige Twitter-gebruikers van sociale media zijn Koen Geens (148 posts), Filip De Winter (129 posts), Vincent Van Quickenborne (124 posts) in de laatste 28 dagen.
In België kan je de meest actieve politieke gebruiker van sociale media vinden over de taalgrens. Hugues Lannoy (
https://twitter.com/Hugues, FDF) heeft zo alleen maar in de laatste 28 dagen 1.178 tweets verzonden. Meer dan 42 tweets per dag!
Opmerkelijk was de ‘socialemediastilte’ bij politici toen het overlijden van Jean-Luc Dehaene bekend werd. Waar er anders in de laatste weken meer dan 100 (en op 15/5 nog 112) berichten waren van alle federale lijsttrekkers, waren dat er vorige week vrijdag slechts 61, zaterdag 70 en zondag nog maar 53.
Het meest succesvolle bericht op de sociale media kwam van de Facebookpagina van Alexander De Croo met een ‘top topical selfie’. Met bijna 1.000 likes is dat het populairste Facebookbericht van alle federale lijsttrekkers.
Beschrijving: Macintosh HD:Users:Dieter:Dropbox:Screenshots:Screenshot 2014-05-22 02.43.57.png
Kijken we naar de lijsttrekkers voor het Vlaams Parlement, dan neemt Kris Peeters de leiding met meer dan 28.000 volgers. Het podium wordt gevuld met Freya Van den Bossche (+24.000 volgers) en Gwendolyn Rutten (+22.000 volgers). Sterkste stijger qua aantal volgers werd Liesbeth Homans. In 28 dagen groeide haar account met 40,5%, naar 3.100 volgers. Ze totaliseert in tussentijd 87 tweets, waarvan er 40 verschenen in de laatste 28 dagen. Wouter Van Besien volgt met 14,4% en steeg naar 5.100 volgers en plaats 3 is voor Ben Weyts met een groei van 11% naar 4.100 volgers.
Het best scorende bericht bij de regionale lijsttrekkers kwam van Vincent Granville van het FDF. Hij plaatste deze videomonoloog (
https://www.facebook.com/39304805404...59425454071217) online en haalde er meer dan 1.050 likes mee. Gevolgd door John Crombez met 620 likes voor een bericht waarin hij Tom Lanoye citeert uit Humo.
Beschrijving: Macintosh HD:Users:Dieter:Dropbox:Screenshots:Screenshot 2014-05-22 02.55.18.png
Vlaamse partijen onder de loep
Voor de Twitter-accounts zien we het volgende:
als er 1 Vlaamse partij is die duidelijk inzet op social, dan is het wel de N-VA. Ze trekt het meest aantal volgers aan, maar is ook het meest reactief met 505 verzonden antwoorden. CD&V blinkt vooral uit in het verzenden van boodschappen (35 per dag gemiddeld!), maar is tegelijkertijd ook best reactief met 340 antwoorden. In schril contrast met Vlaams Belang en Open-VLD die wel berichten publiceren, maar slechts matig in dialoog gaan, met respectievelijk 10 en 23 ‘replies’.
Topic
Followers
Aangroei laatste 28 dagen
Verzonden berichten
Antwoorden verzonden
N-VA
16564
1597
341
505
Open VLD
16506
949
115
23
sp.a
14334
705
380
134
Groen
14091
753
228
132
CD&V
12206
779
978
340
Vlaams Belang
4565
199
81
10
PVDA
3578
240
91
62
Ook op Facebook spant N-VA de kroon. De 3 traditionele partijen samen behalen niet zoveel fans op Facebook als de N-VA alleen. Groen legt hen echter het vuur aan de schenen en kent de grootste aangroei de laatste 28 dagen. Ze publiceert ook het meeste berichten en die aanwezigheid wordt duidelijk gesmaakt. Opvallend is ook hier het aantal verzonden berichten van de N-VA. Er is dus niet alleen een structureel proactief engagement, ook reactief zet deze partij in op sociale media.
Topic
Fans
Aangroei laatste 28 dagen
Verzonden berichten
Antwoorden verzonden
N-VA
34328
1524
80
467
Groen
23717
2112
214
193
sp.a
19501
531
77
83
Vlaams Belang
16919
540
97
1
CD&V
7224
246
78
10
Open VLD
7121
659
46
8
PVDA
6584
532
155
12
Meer info of om de statistieken van dit onderzoeksmateriaal te bekomen:
RCA Group
Dieter Van Esch - digital director
[email protected]
www.rca.be
Bron:
politics.be