Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist
U gaat in de verkeerde richting met uw discussie. Dhr. Patrick VE is ervan overtuigd dat een samenleving zonder enige vorm van regulering mogelijk is, wel dat is het niet, tenzij je wil toestaan dat mensen mekaar voor het minsten uitmoorden.
|
Nee, ik ben geen anarchist. Ik denk dat geweld moet verboden worden, in alle geval, en dat contracten moeten kunnen afgedwongen worden. Het enige wat ik wel voorstel, is dat de verdere regels die er zijn, enkel komen als daar een veel grotere meerderheid dan 50% achter staat, ideaal zelfs dicht bij de 100%. Waar geen consensus over gevonden kan worden, blijft dan vrij. Ik weet wel dat dat een onmogelijke zaak is, maar het laat toe uit te vinden waar er tegenwoordig nutteloze dwang uitgeoefend wordt. En dwang (tenzij die om uw woord te houden of om geen geweld te gebruiken) is altijd in het voordeel van de dwingeland, en in het nadeel van het slachtoffer. Het is om helpen uit te vissen waar de slavendrijvers zitten, dat ik die denkoefening voorstel.
In de praktijk zal er natuurlijk nog altijd veel gereguleerd blijven. Maar het laat je toe "niet staan te jubelen" en een kat een kat te noemen als er een wet wordt voorgesteld: een wet is bijna altijd een manier om iemand tot slavernij te herleiden.