Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise
Ik heb ongeveer hetzelfde gestudeerd als PatrickVe. Ik ken de eng rationalistische denkpatronen die in deze studierichting onderwezen worden. Het is voor de sterksten in deze samenleving inderdaad makkelijker te overleven als er geen regulering is die hen verplicht solidair te zijn met de zwaksten in de samenleving. Puur rationeel gezien is het inderdaad het goedkoopst voor de maatschappij werklozen niet te betalen of misschien wel uit de weg te ruimen. Ik krijg steeds het gevoel dat PatrickVe in deze richting denkt. Strikt rationeel: wat niet opbrengt moet weg of telt alleszins niet mee.
|
Het zijn niet mijn studies, maar het lang vertoeven in verschillende staat-achtige diensten, en met mensen te leven die daar ook in zitten, en op wat hogere beslissingsniveaus te hebben rondgehangen, die mij de ogen geopend hebben, hoor. Ik was een groot voorstander van de openbare functie toen ik jong was, en ik was vol bewondering voor de mensen die zich toewijdden aan het "algemeen belang". En nadien heb ik ze bezig gezien, heb ik zelf economie gestudeerd op eigen krachten, en is mijne frank gevallen.
Ik denk helemaal niet dat wat niet opbrengt, weg moet. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet zorgen, en dat de zorgen van iemand anders zijn schuld niet zijn, maar de mijne ook niet, en ik daar dus niet moet voor opdraaien. Ieder 't zijn. Ieder zijn eigen weg. Ik verwacht niet van iemand anders, tenzij mijn naasten, om voor mijn problemen op te draaien,.... tenzij natuurlijk dat men mij gedwongen heeft om solidair te zijn, en ik nu natuurlijk op mijn rechten zal staan in de omgekeerde zin, maar ik vind het niet normaal. De reden is niet dat ik een hardvochtige egoist ben, hoewel dat "verwijt" mij eigenlijk niet raakt, maar wel dat als solidariteit aan de ontvangende kant een "recht" wordt, het gewoon mee in de optimaliseringsberekening gebruikt wordt, en dat elk solidariteitsmechanisme een business wordt.
Solidariteit komt van een menselijke band, op kleine schaal. Solidariteit is wederzijds, met een warm gevoel. Dat wordt niet geregeld om wildvreemden die ge nooit hebt gezien, en die ook geen zier om U geven, op uw kosten laten te bestaan. Dat die hun plan trekken, of dat die mij een interessant voorstel doen, he.