Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise
Zopas naar de laatste uitzending van 'het beloofde land' gekeken en ben tot de spijtige conclusive gekomen dat er geenenkele partij een oplossing heeft om ons uit de economische vrije val te halen waarin we ons nu bevinden. Het kalf is verdronken, de koers is gereden, het licht is uit...
|
Uit de lessen geschiedenis meen ik me te herinneren dat het oude Rome regelmatig geteisterd werd door brand.
Ik ga woningbrand en bij uitbreiding stadsbrand als metafoor gebruiken om aan te geven hoe ik erover denk.
Als er brand is in je woning ga je proberen te blussen (als blussen nog een optie is).
Je kan dit zien als de logische maatregel op korte termijn (een maatregel die vanzelfsprekend is).
In sommige delen van het oude Rome was hout nog een zeer belangrijk (brandbaar) bouwmateriaal .
Tevens werden de huizen zeer dicht naast mekaar gezet waardoor een brand eens die ergens ontstond vaak verder liep en soms een hele wijk, zelfs nagenoeg de hele stad verwoeste.
Telkens er brand ontstond diende men dus terug te grijpen naar de logische korte termijn handeling van blussen en redden wat er te redden viel.
Na ettelijke branden begon me uiteindelijk toch wat aan langere termijn preventie te denken.
Gebruik van steen (ipv hout) en meer ruimte tussen de woningen, hier en daar bredere straten/ruimtes (brandgangen) konden de gevolgen van brand terugdringen/beperken.
Als we het oude Rome transponeren naar onze ganse wereld (België apart bekijken heeft in dit opzicht niet zoveel zin) van heden ten dage merken we dat er ook nu heel veel problemen zijn waarbij men vaak niet meer doet dan blussen.
Er wordt met andere woorden enkel op korte en middellange termijn gedacht.
vb
Probleem = Files:
oplossing = laten we nog een extra baanvak bijleggen.
Zelden wordt er gekeken naar de ene gemeenschappelijke oorzaak die bijna al ons hedendaagse problemen gemeen hebben.
Namelijk: 'Onze aantallen'
De meest schrijnende problemen die onze aantallen veroorzaken zijn armoede, schaarste, gevechten en oorlog, maar het zijn zeker niet de enige.
Files, migratieproblemen, criminaliteit, milieuproblemen zijn enkele voorbeelden van iets minder indringende problemen die op z'n minst voor een groot stuk afgeleid zijn van het hoofdprobleem (aantallen) waaruit ze ontstaan.
Vaak beperken we ons tot bluswerk (korte termijn actie om het gestelde probleem aan te pakken zonder oog te hebben voor de eigenlijke achterliggende oorzaak (zie vb files).
Er is niets mis met blussen, het is zelfs de logische manier van handelen lijkt me.
Als men echter niets leert uit het het ontstaan van de ene brand na de andere (steeds vaker, steeds erger) dan schort er natuurlijk wat.
Hetgeen we dringend moeten doen is leren inzien dat al onze problemen waarmee we momenteel geconfronteerd worden één gemeenschappelijke bron hebben, met name onze aantallen.
Als we dit leren inzien en er de nodige gevolgen aan geven (aantallen beperken) zal de brandweer steeds minder frequent moeten uitrukken.
Het is echter een werk van lange adem.
Net zoals de geleidelijke toename van onze aantallen voor een geleidelijke verslechtering van onze leefomgeving heeft gezorgd zal ook de geleidelijke afname van onze aantallen slechts heel geleidelijke verbetering van onze leefwereld zorgen.
Het is echter de essentiële tweesprong waarvoor we staan.
Elke dag is goed om de juiste weg te kiezen.
Zolang we dit nalaten te doen zullen de branden steeds vaker en heviger voor de nodige ellende zorgen.
Het is aan ons om te kiezen.