Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion
Dus de conclusie is dat N-VA ten allen koste in de regering gehaald moet worden indien ze geen herstel willen van het VB ? Overigens zou ik het niet bepaald stand houden durven noemen als ik naar het stempercentage kijk, het aantal zetels is voor een groot gedeelte veel geluk hebben. Kijk zo maar eens naar hoeveel stemmen de PS verliest maar desondanks maar 1 zetel inboet. Ik vermoed overigens dat bvb. CD&V 1-2 % lager gescoord zou hebben zonder de dood van Dehaene. Ze zullen geen feest voor zijn dood gegeven hebben maar het kwam hen verdraaid handig uit.
|
Waarom? Dewever zal NOOIT het programma kunnen én ook willen (!) uitvoeren wat de meeste van die VB-overlopers verwachten. Daarvoor is de N-Va véél te véél pro-Europa, stuurt ze allesbehalve aan op een snelle splitsing en is haar kijk op immigratie en vreemdelingen véél te tolerant voor veel van die ex VB-stemmers. Die schuiven zowiezo opnieuw veel meer naar rechts dan waar de N-Va zich bevindt.
Het grote probleem van de N-Va is dat ze zo goed als alleen maar stemmen hebben ingepikt van nog rechtsere partijen, én niet van centrum of linkse partijen. Dat is ook meteen de reden waarom ze niet incontournable zijn, hoewel ze hoogstwaarschijnlijk net nu op het hoogste niveau zitten waar ze ooit zullen geraken.