Los bericht bekijken
Oud 16 oktober 2004, 22:22   #2
Musketo
Banneling
 
 
Musketo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2004
Locatie: Frankfurt
Berichten: 5.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Onze openbare financiën staan er slecht voor. Overal waar er kan bespaard worden, moet er dan ook bespaard worden. Waarom bv. niet denken aan een sterke beperking van de instroom van nieuwe leerkrachten in het onderwijs, door de leerkrachten die op pensioen gaan voor, laat ons zeggen, slechts één vierde te vervangen door nieuwe leerkrachten ? Dit zou dan tot gevolg hebben dat het aantal leerlingen per klas wat zou stijgen, maar wat maakt het uit of vakken die ex cathedra onderwezen worden, gegeven worden aan groepen van 15 leerlingen of aan groepen van 30 leerlingen (of liefst nog meer) ? Het betekent in elk geval wel een flinke besparing op de loonuitgaven in het onderwijs, wat de toestand van onze openbare financiën alleen maar ten goede kan komen. De scholen zouden dan wel de kans moeten krijgen om zich makkelijker te ontdoen van storende elementen onder de leerlingen (moeilijk handelbare leerlingen, drugsverslaafde leerlingen, leerlingen die andere leerlingen afpersen, enz.), om het zo voor de leerkrachten makkelijker te maken de orde te handhaven in die grotere klassen. Dat zou dan de kwaliteit van het onderwijs van de deftige scholen alleen maar ten goede komen. Storende leerlingen zouden dan naar speciale scholen moeten worden gestuurd, en als ze het ook daar te bont maken, moeten ze maar ineens naar een of ander verbeteringsgesticht worden gestuurd.

Ook kan er aan gedacht worden om in het algemeen secundair onderwijs alleen nog testen te organiseren over grotere gedeelten van de leerstof, zeker tijdens de laatste jaren. Op die manier zouden zwakkere leerlingen die niet goed met grote stukken leerstof kunnen omgaan, als gevolg van de spontane natuurlijke selectie die een dergelijk onderwijssysteem met zich meebrengt, het einde van het algemeen secundair onderwijs niet halen, waardoor ze bijgevolg ook niet zouden terechtkomen in het hoger en universitair onderwijs, wat dan op zijn beurt ook een besparing zou betekenen op de uitgaven inzake hoger en universitair onderwijs.
Hmm... voel er maar weinig voor...Als leerling heb ik mij altijd al veel beter gevoeld in kleinere klassen en de drukte in zo'n klas van 30 is gewoon te hoog, voor de leerling maar zeker voor de leerkracht. Bovendien kan men de leerling dan niet naar behoren persoonlijk opvolgen etc.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden