Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko457
Is dat nu de truk, die 900.000 niet-stemmers, en daarboven ik weet niet hoeveel blanko, zijn grotendeels Walen ?
|
Juist.
Ik heb de berekening gemaakt op basis van de gegevens van deze site:
http://newsmonkey.be/article/12392
Volgens mij kan die Filip de Mey niet tellen. Of misschien beter gezegd: hij mislezid bewust de lezers. Omdat hij percentages telt van de totale hoeveelheid stemgerechtigden en niet percentage van de stemgerechtigden per gewest.
In Vlaanderen stemde 4,5% (219.000 van de 4.847.000) van de stemgerechtigden blanco en 9% bleven thuis. Samen is dat 13,5%
Wallonië en Brussel was dat: 6% blanco en 15% die thuis bleven= 21%.
Stel dat om een zetel te behalen 50.000 stemmen nodig zouden zijn.
Vlaanderen: 13,5% van de stemgerechtigden in dit gewest deed niet mee (geen stem of blanco) dus heeft elke zetel (50.000x0,865=) 43.250 geldig uitgebrachte stemmen nodig om een zetel te halen.
Wallonië en Brussel: 21% van de stemgerechtigden deed niet mee, dus heeft elke zetel (50.000x0,79=) 39.500 stemmen nodig.
Besluit: er is totaal niks oneerlijks aan als in Vlaanderen een partij om een zetel te behalen bijna 10% meer stemmen nodig heeft.
Maar om dat te weten moet ge eens een telmachine vastpakken en niet klakkeloos meeheulen wat de volksmisleiders en de media u voorkauwen.
PS de cijfers uit dat artikel zijn niet helemaal correct en dna nog eens afgerond. Maar ik geef ze toch omdat zo iedereen op een eenvoudige manier mijn redenering kan volgen.