Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik ben tegen die dwingelandij. Ik zou eerder voorstellen van mensen zelf hun studies laten te financieren, met bijvoorbeeld een lening, ipv dat zo goed als gratis aan te bieden. Dan ga je snel zelf uitrekenen of de meerwaarde op de arbeidsmarkt van je diploma ook echt de lening zal afbetalen.
Want je mag mensen niet tegenhouden die onderwijs willen consumeren als cultureel consumptieproduct. Als ik dol ben op geschiedenis, en op een of andere manier, anders dan door mijn diploma, aan inkomsten kom (bvb erfenis), dan zie ik niet in waarom ik uit plezier geen geschiedenis zou mogen studeren.
|
het is het een of het ander: ofwel laat je mensen de vrije keus om te doen wat ze maar willen, maar dan moeten ze niet komen huilen als ze ander werk moeten doen (dat zijzelf misschien onder hun niveau inschatten) omdat hun diploma geen zak waard is of omdat er overaanbod is in de markt.
Ofwel probeer je dat te vermijden, maar dan moet je de mensen ook beschermen tegen mogelijks foute keuzes. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan steeds hand in hand. Jammer genoeg is het ook in deze situatie niet het geval in onze maatschappij.