Er is een verhaaltje dat ik dikwijls aan mijn kinderen vertelde en dat ik eigenlijk nooit ergens anders gehoord heb. Daarom wou ik nu toch eens weten of er nog forummers zijn die dat verhaal kennen. Hier is het :
Er waren eens twee kindjes, Suyke en Buyke, en die gingen samen spelen in het bos. Maar Suyke werd moe en hij wou naar huis.
Zegt Suyke : kom, Buyke, we gaan naar huis
Maar Buyke wou nog niet naar huis
Toen kwam daar een hond aangegaan
Zegt Suyke : zeg hond, wilt gij Buyke eens bijten want Buyke wil niet mee naar huis.
Nee, zegt de hond, dat doe ik niet
Toen kwam daar een stok aangegaan
Zegt Suyke : zeg stok, wilt gij de hond eens slaan want de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis.
Nee, zegt die stok, dat doe ik niet
Toen kwam daar een vuurke aangegaan
Zegt Suyke : zeg vuurke, wilt gij de stok eens branden want de stok wil de hond niet slaan, de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis
Nee, zegt dat vuurke, dat doe ik niet
Toen kwam daar een waterke aangegaan
Zegt Suyke : zeg waterke, wilt gij het vuurke eens blussen, want het vuurke wil de stok niet branden, de stok wil de hond niet slaan, de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis
Nee, zegt dat waterke, dat doe ik niet
Toen kwam daar een koe aangegaan
Zegt Suyke : zeg koe, wilt gij het waterke eens drinken want het waterke wil het vuurke niet blussen, het vuurke wil de stok niet branden, de stok wil de hond niet slaan, de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis
Nee, zegt die koe, dat doe ik niet
Toen kwam daar een zeel aangegaan
Zegt Suyke : zeg zeel, wilt gij de koe eens binden want de koe wilt het waterke niet drinken, het waterke wil het vuurke niet blussen, het vuurke wil de stok niet branden, de stok wil de hond niet slaan, de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis
Nee, zegt dat zeel, dat doe ik niet
Toen kwam daar een muis aangegaan
Zegt Suyke : zeg muis, wilt gij het zeel eens knagen want het zeel wil de koe niet binden, de koe wilt het waterke niet drinken, het waterke wil het vuurke niet blussen, het vuurke wil de stok niet branden, de stok wil de hond niet slaan, de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis
Nee, zegt die muis, dat doe ik niet
Toen kwam daar een kat aangegaan
Zegt Suyke : zeg kat, wilt gij de muis eens vangen want de muis wilt het zeel niet knagen, het zeel wil de koe niet binden, de koe wilt het waterke niet drinken, het waterke wil het vuurke niet blussen, het vuurke wil de stok niet branden, de stok wil de hond niet slaan, de hond wil Buyke niet bijten en Buyke wil niet mee naar huis
Awel, zegt die kat, dat zal ik eens doen!
En de kat achter de muis, de muis achter het zeel, het zeel achter de koe, de koe achter het water, het water achter het vuur, het vuur achter de stok, de stok achter de hond, de hond achter Buyke en Buyke achter Suyke.
En toen viel Suyke in een trog.
En die andere, die lopen nog!
Bij de kat en de muis moet de verteller miauw en piep piep piep zeggen. Dat heeft niets met forum-Miauw! te maken.