Citaat:
Weinig multicultureel onderwijs in witte scholen
Vooral in scholen waar er veel allochtone leerlingen zijn, gaat er veel aandacht naar multicultureel onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Gent (UGent) en Universiteit van Amsterdam (UvA), waar meer dan 700 leerkrachten aan deelnamen.
‘Dat vooral in gekleurde scholen aandacht wordt besteed aan multiculturalisme lijkt misschien logisch, maar dat is het niet', zegt Orhan Agirdag (UvA). 'In de eindtermen staat letterlijk dat multicultureel onderwijs een opdracht is voor alle scholen. Bovendien hebben autochtone leerlingen eveneens kennis nodig over de multiculturele samenleving en racisme, misschien zelfs meer dan allochtone leerlingen.'
Voorts blijkt uit het onderzoek dat wat leraren onder 'multicultureel onderwijs' verstaan veelal beperkt is tot religieuze diversiteit. 'Meestal gaat het dan over islam en verwijzen de leraren naar activiteiten die ze doen voor Offerfeest of Suikerfeest', zegt Mieke Van Houtte (UGent). 'Andere belangrijke elementen van de multiculturele samenleving, zoals meertaligheid, krijgen minder ruimte op school.'
Jan en Rashid
De onderzoekers hebben ook vastgesteld dat multiculturalisme slechts zijdelings aanwezig is in het curriculum. ‘Uitgeverijen van schoolboeken hebben soms typische namen zoals Jan, Leen en Piet vervangen door namen zoals Rashid en Ahmet', klinkt het. 'Maar het uitgangspunt van de lessen blijft eurocentrisch en het schoolpersoneel is vooral blank.'
Tot slot bleek uit de studie dat scholen in verschillende steden verschillen van elkaar. Zo blijkt dat leraren in Gentse en Genkse scholen meer aandacht besteden aan multiculturalisme dan scholen in Antwerpen, wat volgens de onderzoekers gerelateerd kan worden aan de politieke achtergronden van deze steden. (noot van Circe: 90 jaar Antwerps socialisme is blijkbaar op 12 maanden tijd totaal weggewist).
De onderzoeker suggereren 'witte' scholen om proactief te zoeken naar allochtone leraren en stagiairs en vinden dat lerarenopleidingen multicultureel onderwijs structureel kunnen opnemen in hun onderwijs. De studie werd gepubliceerd in het vaktijdschrift Education and Urban Society.
|
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140612_01137960
(
noot van Circe: dus scholen in Tutterewuttere waar amper een Marokkaan of Turk, laat staan een chinees in de klas zitten, moeten worden bemand met bruingetinte leerkrachten die positief werden gediscrimineerd, om toch maar meer bruingetinte leerkrachten te kunnen krijgen?)
Ook leuk om weten is dat men de meertalige Vlamingen nu ineens gaat moeten wijzen op de meertaligheid van andere klasgenootjes uit andere zwarte scholen (het zijn dus hollanders die dit rapport hebben gemaakt, wij spreken niet over "witte" en "zwarte" scholen, in Nederland wel).
Dit is echt iets wat de kinderen moet worden medegedeeld. Waarschijnlijk moeten ze ook leren dat het Nederlands niet zo noodzakelijk is om job te vinden.
------------------------------------------------------------------
Raar maar waar, de GVA heeft er een heel ander idee over :
Citaat:
Antwerpse scholen te weinig aandacht voor 'multiculturalisme'
Antwerpse scholen doen het op het vlak van multiculturalisme slechter dan andere regio's. In Gent en Genk is de situatie iets beter. "In gekleurde scholen is er vaak meer aandacht voor multiculturalisme", klinkt het.
Het multicultureel onderwijs is veelal beperkt tot religieuze diversiteit, klinkt het bij de onderzoekers. "Meestal gaat het dan over de Islam en verwijzen de leerkrachten naar enkele activiteiten rond het Offerfeest of Suikerfeest. Het uitgangspunt van de lessen blijft vaak eurocentrisch en blank". De andere belangrijke elementen, zoals meertaligheid en cultuur, krijgen minder aandacht op de scholen. De onderzoekers suggereren dat Antwerpse scholen op zoek moeten gaan naar meer allochtone leerkrachten en stagiairs.
De studie meldt een kleine vooruitgang. "Uitgeverijen van schoolboeken hebben soms typische namen zoals Jan, Leen en Piet vervangen door namen zoals Rashid en Ahmet."
|
http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...turalisme.aspx
Waarom niet alle jongensnamen ineens vervangen door Mohammed? In Antwerpen leven zo'n 170 nationaliteiten. Waarom de namen persé vervangen door islamitische namen? Wat is er verkeerd aan chinese namen? Zuid Amerikaanse namen? Afrikaanse namen? neenee, het MOET en ZAL islamitisch zijn!