Het systeem heeft niets met racisme te maken. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe mijn kinderen een lijst mochten maken met wie ze het jaar nadien graag in de klas zouden willen zitten. Elk kind geeft twee a drie 'voorkeuren'.
Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden in de mate van het mogelijke, maar niet meer dan dat. En ook de ouders worden gevraagd wat ze ervan denken.
De bedoeling is dat 'vriendjes' samen in een klas gaan zitten. Dat is bevorderend voor hun motivatie om naar school te gaan. Want wanneer vier kinderen constant samen zijn en er opeens eentje in een andere klas moet gaan zitten terwijl zijn drie vriendjes samen in de parallelle klas zitten kan dit ten koste gaan van zijn geluk en van zijn resultaten.
Ook de klassieke 'vijandjes' die constant ruzie hebben kunnen beter niet samen zitten. Ook daar wordt rekening mee gehouden. De praktijk leert dat zo'n kinderen na een tijd beter overweg kunnen met elkaar wanneer ze niet de ganse dag in dezelfde klas zitten.
Tenslotte krijgen 'eenzame' kinderen, of kinderen die het moeilijker hebben om vrienden te maken, de kans om bij hen te zitten waarmee ze zich 'gemakkelijker' voelen. Ook dat werkt bevorderend, zoals is gebleken.
Gezien de meeste scholen meer dan één klas per leerjaar hebben, is dit systeem alleen maar goed. Ik zie echt geen reden tot bezwaar.