Ik zit eigenlijk met enkele vragen hieromtrend. Ik eet vlees, toch alles wat ik lust. Een vegetariër eet geen vlees maar gebruikt op andere wijze wel dierlijke producten waar ook dierenleed mee gemoeid is. Veganisten zijn consecuenter en mijden alle dierlijke stoffen.
Vele mensen, zoals ook mijn vriendin en haar dochters, mijn broer z'n gezinnetje eten slechts bepaalde dieren niet. Bij mijn broer komt er geen paardenvlees op tafel, mijn vriendin moet bovendien geen kalf, lam, geit of konijn haar dochter ook geen schaap. Kip wel maar duif niet, enz. De meeste mensen zouden ook nooit kat of hond eten. Waarom het ene beestje wel en het andere niet? Principieel gezien dan wel te verstaan hé, als je het niet lust is het uiteraard logisch. De inteligentie van een bepaald dier kan er al niets mee te maken hebben want met het slimste dier dat hier in het westen vooradig is hebben de meesten geen probleem, nl. het varken.
Persoonlijk heb ik eigenlijk minder problemen met het eten van paardenvlees dan met varkens of koeienvlees. Een paard heeft doorgaans een "beter" leven kunnen lijden dan die kistdieren.
Voor mij geldt hoe minder leed hoe minder bezwaar.
Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste mensen geen probleem hebben om "mishandelde" dieren waarvan het vlees als het al gezond zou zijn wijnig of geen smaak heeft te eten en problemen hebben om dieren te eten die zonder veel afzien op ons bord terechtkomen en waarvan de smaak vele malen beter is?
Groetjes