Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Ge wilt zeggen: het is maar belangrijk als het u goed uitkomt.
|
Omgekeerd, ik kom uit waar mijn objektief onderzoek mij brengt.
Citaat:
Gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis zijn rekbare begrippen. Iedereen heeft twee ouders. in het geval van onze voetballers komen de ouders dikwijls uit totaal verschillende culturen, spraken ze een totaal verschillende taal en dragen ze een totaal verschillende geschiedenis mee. Meer en meer jongeren zijn in dat geval. Waaruit we mogen besluiten dat volksnationalisme achterhaald is, een gegeven uit het verleden dat geen plaats meer heeft in het leven van vandaag.
|
1. Neen, op uitzonderingen na heeft men nog steeds maar 1 moedertaal.
2. Ik wil niet per se een lans breken voor het 'volksnationalisme', dat is uiteindelijk maar een etiket. Ik identificeer mij gewoon met mijn taalgemeenschap en vooral met het verzet tegen de aarts- en erfvijand daarvan, de Francité, de eeuwenoude kultuurimperialist.
Eeuwenoud? Jawel! Van in de 13e eeuw toen Robert d' Artois het Diets verbood in Artesië tot aan de oprichting van de BMG, hetgeen een eerste stap is naar de uitbreiding van Brussel/de Francophonie.
Maar in die definitie van volknationalisme, zoals ze staat in Wiki, daar herken ik mij grotendeels wel in.
3. Het volksnationalisme achterhaald ? Ga dat eens tegen de Schotten, de Ieren, de Basken, de Koerden, enz...zeggen.