Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw!
Tuurlijk. Maar dit is volledig naar de kwestie: het feit dat een niet-Palestijn en/of een westerse toerist daar "goed" kan leven, is geen verschoning voor het bezetten, onderdrukken en vermoorden van Palestijnen. Integendeel zelfs: het opvallende verschil in vrijheid, comfort en levensstandaard maakt het des te schrijnender.
Wat betreft dat verschil in modern comfort in islamitische landen: toch misschien even verder kijken dan Jordanië en Egypte! Al eens in Bahrein, Dubai of Qatar geweest, om er maar enkele te noemen?
Eerder had je het over "als ik zou moeten kiezen tussen die drie landen": van die 3 zou ik, als op comfort gestelde Westerling, ook Israël kiezen. Breid je de keuze uit met landen als deze die ik net genoemd heb, zou mijn antwoord anders zijn.
|
Er is ook een hele kolonie Fransen en Duitsers in Agadir, Essaouira of Marrakech. Die schijnen het daar heel wat leuker te vinden dan in Old Europe. En dan hebben we het nog niet gehad over Brunei of Maleisië.
Maar zoals je terecht aangaf, dat alles is natuurlijk totaal naast de kwestie. Rijk zijn is geen verdienste en arm zijn is geen schande, wel integendeel. Jezus zei: "Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan."
Wie de zaak vanuit de mensheid bekijkt, vanuit een links perspectief dus volgens Deleuze, beseft dat er geen enkele rechtvaardiging is voor de egoïstische, arrogante rijkdom van de enen en voor de armoede van de anderen. Dikwijls zijn de armen ook het meest solidair en vrijgevig.