uitkering voor illegalen?
Na het afstuderen heb ik België verlaten. Behalve kortstondige interimjobs en studentenjobs ben ik hier nooit actief geweest op de arbeidsmarkt, en dus heb ik weinig besef over hoe veel belasting we betalen en wat er met dat geld gebeurt.
Een nicht van me komt voor haar job vaak in contact met illegalen en stoort zich mateloos aan het uitwijzingsproces in België.
Het typische scenario is dat iemand te horen krijgt dat hij/zij België spoedig moet verlaten, en in tussentijd wordt opgevangen in een bepaald asielcentrum.
Dit voor een korte periode voordat die persoon effectief wordt uitgewezen naar het land van afkomst.
Als reactie ontdoet die illegale zich van al zijn papieren en neemt hij de trein naar de andere kant van Vlaanderen. Ze komen vaak in de criminaliteit terecht en als de politie hen betrapt kunnen ze niet worden uitgewezen omdat ze geen papieren hebben.
Men weet dus niet naar welk land ze moeten worden uitgewezen, met als gevolg dat ze in België blijven.
Je kunt namelijk niet elke zwarte naar Kameroen sturen als gokje omdat hij zwart is
Nu mijn vraag
Kunnen alle illegalen in België aanspraak maken op een leefloon?
Ongeacht papieren?
|