Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orie
ik vind het een straffe, oncorrecte bewering dat links zich niet met identiteitsbeleving bezig houdt. rechtse partijen, bv. open vld, besteden daar net zoveel of weinig aandacht aan.
ik begrijp dat jij een boze linksepartij stemmer bent en vind dat "we" aan onszelf moeten werken ipv naar anderen (rechtse partijen) te kijken, wat in principe ook waar is.
alleen, met alle respect, is het vlaams-nationalisme nu een beetje een trend en zullen linkse of rechtse partijen nooit aan die identiteitsverheerlijking in vlaanderen kunnen tippen.
linkse of rechte partijen kunnen enkel hun stroming verheerlijken, geen identiteiten.
voor hen is het vanzelfsprekend dat een vlaamse-turk of belg-homo op hen stemt.
zij hebben geen probleem met verschillende identiteiten en nemen ze op in hun gezamenlijk project.
het gezamenlijk project bij een linkse of rechtse partij vertrekt vanuit een politieke stroming en later het partijprogramma. een samenleving waar iedereen zich goed voelt, kan m.i. niet worden bereikt door specifieke identiteiten te verheerlijken (bv. de vlaamse) en daarom ben ik er ook tegen dat links of rechts daar ook mee moet beginnen.
als je daar een probleem mee hebt, zit je bij de verkeerde partij...
|
links of rechts maakt me niet zo héél veel uit hoor.
ik heb het trouwens helemaal niet over het verheerlijken van een specifieke identiteit, integendeel, ik verwijt juist linkse partijen dat ze de speficieke identiteit bij anderen wel verheerlijkt.
Waarom zijn de meeste nationalistische partijen in andere landen eerder links dan rechts, denk jij?
ik heb het trouwens ook helemaal niet voor een exclusief nationalisme die zich afzet van de ander. Zoals sommige Belgische nationalisten zich afzetten van Nederland of sommige Vlaams-nationalisten zich afzetten van Wallonië. Maar dat mag ook gelden voor diegenen die zich afzetten van de maatschappij, uiteindelijk is dat hetzelfde mechanisme. je zet je af van anderen.