Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Het eerste één of half miljoen euro vrijstellen en de rest afgeven. Waarom niet? Argumenten als 'ik wil mijn kinderen niet in armoede laten leven' gelden dan niet meer, dunkt me. En zo voorkom je dat één of enkele families de hele wereld in handen krijgen, het negatieve aspect van kapitalisme afgeblokt.
|
Er is geen negatief aspect aan. Het idee is niet "mijn kinderen niet in armoede laten leven", maar wel juist van hen de "winning edge" door te geven die de concurrentiestrijd met de anderen nu net een sociaal-Darwinistisch voordeel geeft.
Maar ik ben wel voor je idee te vinden, om letterlijke dynastieen te vermijden. Ik zou de maximum grens van overdraagbaar (en trouwens bezitbaar) bezit dus ergens leggen rond een middelgroot land zijn BNP.
Zeg maar, 1000 miljard Euro op dit ogenblik of zo. Ik ben er inderdaad geen voorstander van dat men meer dan 1000 miljard Euro kan erven, omdat dat niks anders is dan politieke macht.
Aangezien er op dit ogenblik naar mijn weten geen enkele persoon bestaat met zulke bezittingen, stelt het probleem zich dus voorlopig niet
Citaat:
EDIT: schulden overerven zou ook moeten verdwijnen.
|
Huh ? Je erft geen schulden.