Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2014, 09:21   #4
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik vind dat je voor het benaderen van de islam als bedreiging voor de wereldvrede, het westen, elke afzonderlijke wereldburger enzoverder geen rekening mag houden met het feit dat er gematigde islamieten zouden zijn (ik geloof persoonlijk niet in het bestaan van een gematigde islam).

Mijn stelling is dat je bij brand de brandweer moet inschakelen en de brand moet blussen en nablussen tot er effectief niets meer van over blijft.
Ook al doof je daarmee ook de vlammen in de kachel of open haard in het brandende huis.

Beter dan hier onder hoorde ik het nog niet veel zeggen...
http://www.mrctv.org/videos/heritage...-radical-islam


Graag serieuze,gefundeerde reacties, ook van jou Raf...
Hoe zou je je stellingen zien binnen het kader van het onderstaande?

Citaat:
Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een ‘Westerse’ manier om ernaar te kijken., louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte.

Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de noodzaak van die samenleving om die mensen ‘verticaal’ te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.

Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie.

Omdat in het ‘Westen’ geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en ‘beschaafde’ landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan. (Ken Wilber)

Laatst gewijzigd door tandem : 30 juni 2014 om 09:21.
tandem is offline   Met citaat antwoorden